Gå til hovedindhold

Spis æg til morgenmad

Æg om morgenen er en rigtig god idé, hvis du gerne vil slanke dig.

Æg om morgenen er et langt bedre energiboost end eftermiddagssnacks, viser ny undersøgelse
 

Æg til morgenmad hjælper dig resten af dagen

Vil du undgå træthed og chokoladetrang sidst på eftermiddagen, kan det være din morgenmad, du skal lave om på. En undersøgelse viser nemlig, at du ved at spise et til to æg allerede om morgenen kan forebygge behovet for et midlertidigt energiboost senere på dagen.

Læs også hvilke andre fordele du får ud af at spise æg

Forskere fra Cambridge University har undersøgt hvordan forskellige næringsstoffer påvirker hjernecellerne og fandt, at æggehviders proteinsammensætning er særligt effektiv til at stimulere cellerne. Det betyder, at stoffet orexin frigives i hjernen, hvilket er med til at holde os friske og energiske.

"Det spændende er, at vi ved at spise forskellige fødevarer har en rationel måde, hvorpå vi kan aktivere udvalgte hjerneceller til at være mere eller mindre aktive", siger forsker Dr. Denis Burdakov om resultaterne.

Læs mere om, hvorfor kolesterolmyten er død

Æg slanker

Forskningsprojektet viser, at æggets indholdsstoffer er langt mere effektive til at holde dig frisk og oplagt end de kulhydrater, der findes i kiks, chokolade og slik. Samtidig kan ægget være med til at hjælpe dig med at holde den slanke linje.

Få en lækker Lavkarbo-opskrift på æg med bacon, fløde og champignoner

Dr. Burdakov anbefaler, at man starter dagen med et æg frem for et stykke brød med marmelade. For selvom de to spiser ifølge undersøgelsen indeholder lige mange kalorier, vil æggeproteinet have den virkning, at det sætter din krop i gang med at forbrænde flere kalorier. Udover de slankende proteiner indeholder æg mange sundhedsfremmende stoffer, der gør spisen til et oplagt valg, hvis du vil forbedre dine kostvaner.

"Æggeblommen indeholder rigtig mange vitaminer, mineraler, og ud af de otte essentielle aminosyrer vi skal have hver dag, indeholder ægget syv af dem, så der er fantastisk mange gode ting i ægget", siger Lisa Bolting, chefdiætist hos Slankedoktor.dk.

Læs også diætistens råd til 5 madvarer du bør spise hver dag

Kolesterolmyten er død

Er det hensynet til dit kolesteroltal, der afholder dig fra at skifte ostemaden ud med et blødkogt æg, er der heller ikke her noget at være bekymret for. De fleste nye undersøgelser peger nemlig på, at forhøjet kolesteroltal ikke hænger sammen med, hvor mange æg du spiser.

Danmarks Tekniske Universitet konkluderede for nylig, at sunde mennesker ikke får en øget risiko for hverken hjerte-karsygdomme eller type-2 diabetes, hvis de spiser seks til syv æg om ugen. Også den britiske Sundhedsstyrelse har for kort tid siden offentliggjort studier, der afviser sammenhængen mellem hjertesygdom og kolesterol i æg.

"Det er kun hos ganske få mennesker, at det naturlige kolesterol, som æg indeholder, kan give for højt kolesteroltal. Og derfor skal vi ikke fravælge ægget. Nærmere tvært imod. Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal tænke så meget over, hvor mange æg, man spiser på en uge. De skal blot indgå i en sund og varieret kost", siger Lisa Bolting fra SlankeDoktor.dk.

Læs også hvordan æg kan være med til at give dig en fladere mave