Gå til hovedindhold

Spis dig til en flad mave

Få lægens råd til at spise maven flad.

Det må du spise

1. Tre hovedmåltider og to mellemmåltider i løbet af dagen. Tænk groft og magert.

2. Kostfibrene i grove grøntsager og rodfrugter tærer på mavefedtet. Rugbrød er bedre end hvidt brød, men har ikke helt samme gode virkning på blodsukkeret som grøntsager.

3. Animalske proteiner fra magert kød, fjerkræ og fisk mætter rigtig godt.

4. Enkeltumættede fedtsyrer, som findes i olivenolie, kan faktisk slanke lidt på maven. Udnyt også de sunde olier i rapsolie, mandler, nødder, peanutbutter, avocado og mørk chokolade.

 

Det må du ikke spise

5. Sukker og hurtige kulhydrater sætter sig primært på maven. Skær ned på hvidt brød, polerede ris, pasta, slik, kager, flødechokolade og præfabrikerede fødevarer.

6. Når sukkertrangen melder sig, så gå en rask tur.

7. Sodavand, vin, øl, juice og saft suser lige ind i blodet og videre ud på maven. Light-produkter kan forstyrre appetitregulationen, så begræns også indtaget af dem. Postevand skal være din basisdrik.

 

Undgå fælderne

8. Spring ikke måltider over. Du risikerer senere at spise ekstra meget sødt og fedt.

9. Skriv indkøbssedlen på forhånd, så du undgår impulskøb. Det er både sundere og billigere.

10. Køb aldrig ind, når du er sulten.

11. Ingen ekstra bidder uden for måltiderne.

12. Lad være med at synde i weekenden.
 

Læs mere om