Gå til hovedindhold

Spis langsomt – spar kalorier

Hvor hurtigt spiser du din mad? Tygger du maden godt og grundigt, før du synker den, eller kører du den bare ind? Det er da værd at tænke over!

Hvor hurtigt spiser du din mad?

Tygger du maden godt og grundigt, før du synker den, eller kører du den bare ind, så du er færdig med at spise før de andre, der sidder omkring bordet? Det er værd at tænke over, og det hænger sammen med, hvor meget du øser op på din tallerken. Undersøgelser offentliggjort på videnskab.dk har vist, at har man en stor portion på sin tallerken, så er man tilbøjelig til at tage større mundfulde og spise hurtigere.

Har du hørt om sult-mæthedsskalaen? Læs med her

Undersøgelserne afslørede, at voksne spiste ca. 500 kcal mindre, når de fik serveret en lille portion mad på 300 gram. De spiste langsommere og tyggede også maden bedre. Når de fik en ”almindelig” portion på 700 gram, indtog de naturligvis flere kalorier – næsten dobbelt så mange – men: de følte sig ikke mere mætte, end efter den lille portion.

Årsagen er, at man optager maden bedre, når man tygger maden ordentligt og spiser langsomt. Det er nok ikke disse tanker, du har, når du øser din mad op, men det betaler sig måske at tænke lidt over det i fremtiden.

Lige nu får du 100 kr. i rabat på masser af produkter - se mere her.

Indeholder affiliatelinks

Læs mere om