Gå til hovedindhold

Spis mad, hvor kalorierne ikke tæller

Lær hvad du kan spise uden, kalorierne tæller

I et forsøg på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen viste det sig, at fedtet fra solsikkekerner og især hørfrø i kernerugbrød ikke bliver optaget i særlig høj grad. Og når fedtet ikke optages, kan det heller ikke give kalorier.

Andre frø og kerner er endnu ikke undersøgt, så det vides ikke, om det også gælder her.

Hårdføre frø tæller ikke

Men det giver god mening at tænke, at jo mere hårdført et frø er, som hørfrø og fx sesamfrø, der er svære at tygge over jo færre kalorier, når at blive optaget i kroppen.

Det betyder altså, at der rent faktisk er færre kalorier i et brød med mange hørfrø og måske også andre kerner, end der egentlig står på deklarationen. Alene grundet det faktum at det ikke bliver tygget og finmalet så meget, at du kan optage det.

Grove grøntsager bedst

Jo mere fiberrig en grøntsag er, og jo dårligere du får den tygget, når den er i en rå udgave, da vil du også kunne se nogle af grøntsagsresterne i din afføring dagen efter.

Det betyder, at lidt af det går ufordøjet igennem, og det betyder igen, at du ikke optager så mange kalorier, som der rent faktisk står, når du slår en fødevare op i en tabel.

Spis mandler og nødder

De meget fedtrige frø som mandler og nødder indeholder helt op til 60 g fedt pr. 100 g. Men du optager sandsynligvis ikke det hele.
Det skyldes igen, at du ikke får tygget din mad så godt. Hvis de derimod er helt fint malet og lavet til fx nøddepasta, så vil du kunne optage alle kalorierne.

Spis fiberrigt

Så konklusionen er, at det som altid gælder om at spise fiberrigt. Men når du vælger dine fødevarer, giver det altså også god mening at vælge produkter i sin mest naturlige form.

Altså gerne rå grøntsager og brød samt kornprodukter med mange hele kerner.


 

Læs mere om