Gå til hovedindhold

Spis mere og vej mindre med ED-kuren

Ed-kuren hurtigt vægttab
AOP
Slankekure er ofte forbundet med afsavn, besvær og sult. Men med ED-kuren, der er skabt af professor i ernæring Barbara J. Rolls går du ned i vægt på en nem måde, uden at føle dig sulten – skaberen af kuren siger, at du kan se frem til et vægttab på ca. fire kilo i løbet af seks uger.

Tab dig med ED-Kuren

Slankekure er ofte forbundet med afsavn, besvær og sult. Men med ED-kuren går du ned i vægt på en nem måde uden at føle dig sulten – og du kan se frem til et vægttab på mindst fire kilo i løbet af seks uger.
 
ED-kuren havner ofte på top 10, når eksperter skal rangliste gode slankekure. Kuren er nemlig videnskabeligt testet, og resultaterne viser, at kuren har en positiv effekt på både din vægt og din sundhed.

Energy Density

ED er en forkortelse for det engelske Energy Density, der betyder energitæthed. Kuren kaldes også for Volumetrics, og det er professor i ernæring Barbara J. Rolls, der står bag. Princippet er at gå efter sunde fødevarer med lav energitæthed. Det betyder, at du spiser en stor mængde mad – og på den måde fylder maven og bliver mæt – men uden at du får lige så mange kalorier, som hvis du spiste mad med en høj energitæthed.
 
Jo højere energitæthed en fødevare har, desto flere kalorier indeholder den nemlig per gram. Omvendt indeholder mad med lav energitæthed færre kalorier per gram. På den måde vil du få færre kalorier, men uden at skulle spise mindre portioner mad.
 
Som et eksempel har spinat en energitæthed, kaldet ED-værdien, på 0,18 kalorier per gram. Chips har til gengæld en ED-værdi på hele 5,15. Jo lavere ED-værdi en fødevare har, desto mere kan du ifølge kuren spise af den.
 

Fire kategorier mad

Barbara Rolls har inddelt mad i fire kategorier.
 
Kategori 1: Spis ubegrænset
Frugt, ikke-stivelsesholdige grøntsager (broccoli, tomater, champignoner o.l.), bouillonbaserede supper.
 
Kategori 2: Spis i moderat mængde
Fuldkorn, f.eks. brune ris, fuldkornspasta, bælgfrugter og fedtfattige mejeriprodukter.
 
Kategori 3: Spis i begrænset mængde
Brød, desserter, ost og kød med højt fedtindhold.
 
Kategori 4: Spis meget lidt
Chips, slik, kager, chokolade, nødder, smør, olie.

Sådan gør du

Regn dit kaloriebehov ud og find frem til, hvor mange kalorier, du skal have dagligt. Det gør du ved hjælp af en kalorieberegner, hvor du bl.a. taster ind, hvor meget du vil tabe dig, og hvor lang tid det skal tage. På nettet kan du finde gratis kalorieberegnere, se f.eks. detsundeliv.dk/p/kaloriebehov.aspx.

Spis mad, der fylder i maven

Som udgangspunkt er der ikke noget, der er forbudt at spise på ED-Kuren. Du skal dog helst gå efter de fødevarer, der indeholder få kalorier, og som samtidig fylder godt i maven i form af vand eller fibre. Det vil ifølge Barbara J. Rolls holde dig mæt i længere tid samtidig med, at du ikke vil have fornemmelsen af at være på kur.
 
Læs mere om ED-Kuren og få 13 lækre opskrifter i denne uges Ude og Hjemme - nr.16 2017
Abonnement på Ude og Hjemme
 
 

Læs mere om