Gå til hovedindhold

Spis middelhavskost og bliv sundere

Udnyt de humørløftende egenskaber ved middelhavskost og få et bedre helbred og mere velvære.

Middelhavskost mod depression

Mad kan gøre os glade. Du kender helt sikkert den øjeblikkelige glæde, når nogen byder dig et stykke lækkert chokolade. Eller når du hælder en portion pommes frites på tallerkenen og bevidst glemmer det høje indhold af salt og fedt. Også på lang sigt kan mad løfte humøret, og her taler vi ikke om chokolade og fritter, men om at have fokus på en gruppe fødevarer med særlige humørløftende egenskaber.
 
Læg mærke til, at der er stor forskel på at få et hurtigt fix fra slikskålen og gøre en langsigtet indsats for hjernens humørniveau.
 

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Middelhavskost forebygger brystkræft

Spis middelhavskost og bliv sundere

Udnyt de humørløftende egenskaber ved middelhavskost, altså de traditionelle sydeuropæiske, nordafrikanske og mellemøstlige menukort, som trods mange forskellige udformninger har vigtige fællestræk:
 
Mange fisk og skaldyr, nødder, frø, kerner, sunde olier, krydderier og krydderurter samt frisk frugt, grøntsager og bælgfrugter.
 
Dertil fjerkræ uden skind, æg, kun lidt rødt kød og mejeriprodukter samt befriende blottet for industrifremstillede forarbejdede fødevarer.
 
Fedtet er især af den monoumættede type fra olivenolie, nødder, avocado, frø og kerner.
 
Drik gerne et glas vin til maden. Ifølge en undersøgelse foretaget med over 10.000 mennesker mindsker middelhavskosten faren for at pådrage sig en depression med helt op til 30 procent. Personerne blev fulgt over fire år.
 

Laks, bær og mælkesyrebakterier

Næppe én bestemt fødevare i middelhavskosten er ansvarlig for de humørløftende egenskaber.
 
Alle komponenterne arbejder sammen. Når det er sagt, vil jeg alligevel pege på et par madvarer, som du med fordel kan give ekstra opmærksomhed. 
 
Laks og andre fede fisk indeholder omega-3, som sænker risikoen for depression og har generelle humørløftende egenskaber. Laks indeholder også vitamin B12, der er godt for hjernen. 
 
Sure mejeriprodukter med mælkesyrebakterier styrker de gode bakterier i tarmfloraen, der er nøje forbundet med humøret. Meget sukker ødelægger omvendt balancen i tarmfloraen.
 
Grønne bladgrøntsager som spinat, kål og broccoli indeholder magnesium, der danner signalstoffer i hjernen, som gør os glade.
 
Ærter og bønner er også gode kilder til magnesium.
 
Blåbær styrker de små blodkar, som bringer næring til hjernecellerne. Også flavanoider i disse bær siges at være guf for hjernen.