Gå til hovedindhold

Spis proteiner

Dette råd er lavet til en person der spiser en fedtfattig kost. Læs hvorfor du bør spise proteiner og huske morgenmaden.

1. Uden morgenmad dur du ikke!
Dagens første måltid er som bekendt dagens vigtigste – også når det gælder dit vægttab. Din krop og hjerne fungerer ikke optimalt uden. Den afgør, hvordan du reagerer og har det resten af dagen. Du kan få mangel på energi, besvær med koncentrationen, trang til søde og usunde sager og øget risiko for diabetes og andre helbredsproblemer.

2. Spis proteiner og fibre
Din morgenmad skal – som resten af dagens måltider – bestå af protein og fibre. En god start på dagen kan f.eks. være en portion havregryn og et glas mager mælk eller havregrød kogt på mælk, en tyk skive fuldkornsrugbrød med mager ost eller æg, en portion mager surmælksprodukt med et pænt lag fiberdrys eller en hjemmebagt grovbolle med magert pålæg og mager ost.

3. Variér dit valg
Det er en god idé at variere dit valg af morgenmad, så du ikke kører sur i havregrøden, for så kommer du nemmere til at synde i dagens løb.

4. Vælg drysset med omhu
Din morgenmad må ikke bestå af for meget fedt og sukker. Mysli er ofte spækket med begge dele, og det er derfor vigtigt, at du tjekker den, inden du spolerer den gode start på dagen. Den skal være ”tørblandet”, hvilket betyder, at den ikke må være ristet i olie og sukker. Jo flere fibre der er pr. 100 g des bedre - gerne mere end 10 g.

5. Bag dit eget brød
Det er en stor tilfredsstillelse at bage sit eget, grove brød. Husk at ca. halvdelen af melet skal være af de grove melsorter. Når du selv er herre over ingredienserne, kan du spise det med god samvittighed og nyde, at du gør noget ekstra godt for dig selv og dit vægttab.

6. Spis gerne ost – men med omtanke
Ost er en vigtig og god del af vores ernæring – det indeholder rigtig mange næringsstoffer og har et højt proteinindhold. Hvis du indtager ost dagligt, er det vigtigt, at du har styr på fedtindholdet. Det gammeldags + betyder fedt i tørstof, og det mere moderne % betyder fedt pr. 100 g af den færdige ost. Vælg en ost med maks. 17 g fedt pr. 100 g.

Læs mere om