Gå til hovedindhold

Spiser du mange tomme kalorier?

Få styr på de tomme kalorier

Hvad betyder udtrykket ”tomme kalorier” egentlig og hvilke fødevarer dækker det over?

Fødevarer, der ryger i bås som ”tomme kalorier”, er spækket med fedt og sukker og er meget energitætte, hvilket betyder, at de fylder meget lidt, men indeholder mange kalorier. De tomme kalorier mætter derfor ikke særlig meget, så når du spiser den type fødevarer, kan du nemt komme til at spise for store mængder, hvilket kan medføre overvægt.

Det høje sukkerindhold giver også et ustabilt blodsukker, som gør os trætte, i dårligt humør og giver en dårlig koncentrationsevne. Og for at fuldende den onde cirkel, så giver op- og nedture i blodsukkeret en større trang til søde sager.

 

Pas på de 10 største syndere:
1. Slik – indeholder enorme mængder sukker og ikke ret meget andet. Alligevel er ”hyggen” indgroet i mange danskeres vaner, alt for ofte kommer der slik og søde sager på bordet.

2. Alkohol – vin, øl og spiritus giver rigtig mange kalorier ... og ondt i hovedet. F.eks. Baileys, der er fløde med sukker og alkohol, øl, der indeholder humle og malt, som er fyldt med kalorier og søde drikke som Somersby og Rekorderlig, der er spækket med sukker. Se her hvor meget din drik feder.

3. Chips – indeholder meget fedt af den dårlige slags. Og lad dig ikke snyde af, at de kan være stegt i solsikkeolie – det gør dem ikke mindre fedende!

4. Morgenmadsprodukter – Frosties, Guldkorn og Chokopops er som at spise rent slik til morgenmad. Jo mere poppede og luftige produkterne er, jo hurtigere nedbrydes de i kroppen, bl.a. fordi de ikke indeholder kostfibre. En god og sund morgenmad er vigtig - den afgør nemlig hvor du har det resten af dagen.

5. Fastfood – Pommes frites, pizza, burgere, franske hotdogs og shawarma indeholder store mængder mættet fedt og salt, og det kan være svært at gennemskue hvor mange kalorier du indtager, alt efter hvordan maden er tilberedt.

6. Kage – Endnu en kilde til masser af fedt og sukker. Bag dine egne kager, hvor du undgår sukker og fedt. Næstbedst er at nøjes med et lille stykke, hvis du absolut ikke kan modstå fristelsen.

7. Kiks – indeholder meget mættet fedt af den usunde slags. De er fyldt med fedt og sukker og tæller hurtigt i kalorieregnskabet.

8. Chokoladebarer – spiser du f.eks. en Ritter Sport, giver det lige så mange kalorier som i et aftensmåltid. Mængden af kalorier i en chokoladebar er mellem 400-500 – svarende til en portion frokost eller aftensmad.

9. Sodavand – vand fyldt med sukker. Hjernen opfatter ikke drikkevarer som energi, så du kan hurtigt drikke dig til mange kalorier, uden du læger mærke til det.

10. Flødeis – navnet siger sig selv: Is lavet på fløde – og vælger du en flødeis med chokoladeovertræk, påvirker den virkelig dit kalorieindtag. Vil du alligevel nyde lidt is, så vælg en sorbetis, der ikke indeholder fedt. Du kan sammenligne is-varianter her.

Læs mere om