Gå til hovedindhold

Stenalderkost slanker mere end kostrådene

En ny undersøgelse viser, at overvægtige taber sig mere, fået et sundere fedtindhold i blodet og en smallere talje ved at spise stenalderkost frem for at følge Fødevarestyrelsens officielle kostråd.

Overvægtige bliver tilsyneladende slankere og sundere, hvis de spiser stenalderkost end hvis de spiser efter den kosttype, der følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Det viser en ny undersøgelse udgivet i The European Journal of Clinical Nutrition, skriver Videnskab.dk.

Forskere fra Umeå Universitetet og University of Cambridge delte 70 overvægtige kvinder i overgangsalderen op i to lige store grupper. Begge grupper måtte spise den mængde mad, de havde lyst til. Dog skulle den ene gruppe holde sig udelukkende til stenalderkost - den anden gruppe skulle spise en kost baseret på De Nordiske Næringsstofanbefalinger, som Fødevarestyrelsens officielle kostråd er lavet ud fra.

Et halvt år senere havde gruppen af kvinder, der udelukkende havde spist stenalderkost, tabt sig mere, fået mindre fedt i blodet og en smallere talje.

Selv om forskerne kun undersøgte kvinder omkring 60 år, vil effekten sikkert også kunne ses hos mænd og kvinder i alle aldre, udtaler professor i ernæring på Afdelingen for Ernæring ved Danmarks Tekniske Universitet, Inge Tetens til Videnskab.dk. Hun har ikke været med til at lave undersøgelsen, men har til gengæld været med til at udforme de kostråd, som de danske bygger på.

FAKTA om stenalderkost:

Stenalderkost:

Stenaldermad er baseret på ønsket om at vende tilbage til den mad, vi forestiller os, mennesket levede af i stenalderen. Stenaldermennesket nedlagde vilde dyr, fangede fisk, samlede rødder, bær, nødder og vilde grøntsager. Det er princippet bag denne livsstilsændring. Du skal derfor spise masser af: kød, grønsager (undtagen kartofler), fisk, æg, frugt, sunde olier, nødder og kerner.

Fødevarestyrelsens 10 kostråd:

1: Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

2: Spis frugt og mange grøntsager

3: Spis mere fisk

4: Vælg fuldkorn

5: Vælg magert kød og kødpålæg

6: Vælg magre mejerprodukter

7: Spis mindre mættet fedt

8: Spis mad med mindre salt

9: Spis mindre sukker

10: Drik vand

 

 

Læs mere om