Gå til hovedindhold

Sushi - fisk på den spændende måde

Sushi er for alvor blevet populært hos danskerne, og det er faktisk et glimrende alternativ til de ellers usunde typer fastfood som pizza, kinesisk og burger.

Spis mere sushi og mindre fastfood

Sushi er for alvor blevet populært hos danskerne, og det er faktisk et glimrende alternativ til de ellers usunde typer fastfood som pizza, kinesisk og burger. 

Sushi indeholder de helt rigtige næringsstoffer, hvis du vil holde vægten ved lige. Gode proteiner, komplekse kulhydrater og ingen fedt - udover de vigtige fedtstoffer fisken indeholder. 

Lisa Bolting, chefdiætist hos Slankedoktor.dk, er også begejstret for danskernes stigende lyst til at spise fisk: 
”Det er perfekt, at vi er begyndt at spise lidt mere fisk. Især i forhold til vægttab kan det ofte være svært at få nok D-vitamin, da vi jo spiser færre fede fødevarer. Man skal dog aldrig spare på de fede fisk, hvor der er et meget stort indhold af D-vitaminet.”

En langsom spise
At spise sushi er en oplevelse og ikke bare et måltid, man sluger med rekordfart. Når man spiser sushi, spiser man stille og roligt stykke for stykke og bruger tid på at supplere med soja sauce og ingefær. 
Det langsomme tempo gør, at man opnår en helt tilpas mæthedsfornemmelse uden at have spist for meget.

Forkæl dig selv
Så skynd dig ud og nyd denne japanske fryd for både øjet og maven. Giv dig selv en sanseoplevelse. Nyd sushien i skyggen under et træ eller endda på stranden. Forkæl dig selv med god samvittighed!

Mini sushi parleur
Nigiri sushi: betyder formet i hænderne og er en aflang ris bolle med en skive rå fisk og smurt med wasabi (stærk grøn peberrodspasta).

Maka-sushi: Sushi formet som en rulle. Fyldet er fisk og grøntsager bundet sammen af et stykke sort tang.

Læs mere om