Gå til hovedindhold

Svømning er sundt for kroppen

Svømning giver en høj forbrænding, forbedrer konditionen, skåner leddene og har en lav skadesrisiko.

Svømning giver en høj forbrænding, forbedrer konditionen, skåner leddene og har en lav skadesrisiko.

4 svømmetips:
• Træk vejret: Det er vigtigt at huske at trække vejret, når du svømmer, idet du skal bruge ilten for at undgå at blive træt. Du skal fokusere på at tømme dine lunger for luft på udåndingen, så vil de automatisk trække tilstrækkelig luft ind under indånding.
 
• Bliv under vandet: Mange tror, at det gælder om at flyde oven på vandet, når de svømmer. Men faktisk skal 95 procent af kroppen være under vandoverfladen.

• Følg strømmen: I stedet for at presse vandet tilbage med kroppen, bør du lade kroppen glide langsomt frem og følge den naturlige vandretning.

• Nyd stilheden: Nyd stilheden du oplever, når du svømmer.
Stilheden gør, at du kan koncentrere dig om dine bevægelser, og du kan slappe af i kroppen  og nyde bevægelsen igennem vandet.
 

Flotte muskler

Når du svømmer, er vandmodstanden med til at tone og styrke dine muskler. 
    Modstanden i vand er til sammenligning nemlig 12 gange så stor som luftmodstand. 
    Undersøgelser har vist, at svømning er en af de bedste aerobe - træning med ilt - motionsformer, hvis du vil mindske din risiko for at få hjerteanfald.
    Hvis du svømmer en halv time, forbrænder du cirka 150 kalorier ved brystsvømning og 200 kalorier, hvis du svømmer crawl.

Når du svømmer, er vandmodstanden med til at tone og styrke dine muskler. Modstanden i vand er til sammenligning nemlig 12 gange så stor som luftmodstand. Undersøgelser har vist, at svømning er en af de bedste aerobe - træning med ilt - motionsformer, hvis du vil mindske din risiko for at få hjerteanfald. Hvis du svømmer en halv time, forbrænder du cirka 150 kalorier ved brystsvømning og 200 kalorier, hvis du svømmer crawl.

God svømmetur!

Læs mere om