Gå til hovedindhold

Tab dig mere ved at spise på særlige tidspunkter

Hvis du ønsker at tabe dig, så handler det ikke kun om, hvad du spiser. Det har også noget at sige, hvornår du spiser, mener forskere.

Tab dig mere ved at spise på særlige tidspunkter                         

Hvis du ønsker at tabe dig, så handler det ikke kun om, hvad du spiser. Det har også noget at sige, hvornår du spiser, mener forskere.

Forskere fra ’Salk Institute for Biological Studies’ i Californien konkluderer, at man kan tabe sig nemmere og mere, hvis man spiser på særlige tidspunkter af dagen.

De er nået til denne konklusion ved at nærstudere omkring 400 mus, som de i 38 uger fodrede med en række forskellige fedtholdige og sukkerrige måltider over tidsspænd på hhv. 9, 12 og 15 timer i løbet af dagen.

Musene fik ikke noget at spise de øvrige timer, og de var udvalgt, så nogle af dem var overvægtige, mens andre havde en sund vægt.  

Bliv slank med denne simple slankekur - læs mere om 8 Timers Kuren her

Jo længere faste i løbet af dagen, jo større vægttab

Forskerholdet opdagede, at selvom musene indtog det samme antal kalorier i de forskellige tidsspænd, så tog de mere på, når kalorieindtaget strakte sig over længere tid. Altså tog de mest på, når de spiste måltiderne over 15 timer, og mindst, når de spiste over 9 timer.

Forskerne mener således, og at det påvirker, hvordan kalorier lagres eller forbrændes i vores krop, alt efter hvor lang tid vi faster i løbet af dagen. Jo længere fastetid, jo bedre kalorieforbrænding.

Bliv klog på faste

Kan også gælde for mennesker

Det hører selvfølgelig med til historien, at forsøget blev udført på mus og ikke mennesker men en anden undersøgelse, der blev foretaget i 2007 på netop mennesker, viste lignende resultater.

Her spiste en gruppe voksne også deres mad inden for et særligt afgrænset tidsrum, og de tabet sig mere end en anden testgruppe, som indtog det samme antal kalorier på ikke-afgrænsede tidspunkter af dagen.

Så hvis du ønsker at tabe dig, er det måske værd at give ovenstående et forsøg – og altså indtage dagens måltider inden for et afgrænset tidsspænd på 9-12 timer? Og selvfølgelig gerne så sunde måltider som muligt!

Kilde: Womenshealthmag.com