Gå til hovedindhold

Tab fedt med D-vitamin

D-vitamin er godt mod mange ting - også når du vil af med fedtet

Mange danskere mangler D-vitamin. Vi opholder os simpelthen for lidt udenfor i dagslys, det gælder specielt om vinteren, men også om sommeren. Din krop producerer selv D-vitamin, når solens stråler rammer din hud, så at få dagslys på huden er vigtigt for din sundhed.

D-vitamin er vigtigt for, at dit immunforsvar er stærkt, for produktionen af hormoner og for dine knoglers styrke. Vitaminet hjælper dig også med at tabe fedt.

Din krop elsker D-vitamin

D-vitamin dannes ud fra kolesterol med hjælp fra din lever, nyrer og hud, når du udsættes for sollys. Produktionen af D-vitamin mindskes med alderen, når du er stresset, når du bruger solbeskyttelse, har lavt kolesteroltal, og når din lever og dine nyrer ikke fungerer optimalt.

D-vitamin er også en vigtig del af insulinaktiviteten i kroppen og dermed vigtig for reguleringen af dit blodsukker.

Læs også hvorfor morgensol slanker

Få en testet dit niveau af D-vitamin

Vil du kende dit niveau af D-vitamin og vide, om du hører til de hundredtusinder af danskere, der er i underskud, så få lavet en test hos din læge (hvis han vil lave testen forebyggende.)

Du kan også spise dig til mere D-vitamin ved at få fede fisk, fiskeolie, levertran eller multivitamintilskud dagligt for at dække dit behov.

Her kan du læse om de bedste kosttilskud

Sådan får du mere D-vitamin fra dagslys:

  • Gå eller cykl på arbejde
  • Spis din frokost udendørs
  • Gå ud i dine pauser
  • Gå ud, når du skal tale i telefon
  • Træn udendørs
  • Gå hyggeture med din familie udendørs
  • Sid ude, når du er på cafe

Du kan bl.a. finde D-vitamin som kostilskud hos Med24Helsebixen >> eller hos Økologisk Supermarked >>

Birgitte Nymann

Birgitte Nymann er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993. Hun har skrevet om motion og velvære i Ude og Hjemme siden 2011 og er desuden foredragsholder og forfatter til en række bøger.