Gå til hovedindhold

Tjekliste til en god fordøjelse

En træg fordøjelse og andre fordøjelsesproblemer gør det sværere at tabe sig. Hvis fordøjelsen ikke er god, er omsætningen af det, du spiser, heller ikke.

Derfor er en god fordøjelse vigtig

En træg fordøjelse og andre fordøjelsesproblemer gør det sværere at tabe sig. Hvis fordøjelsen ikke er god, er omsætningen af det, du spiser, heller ikke. Langvarige fordøjelsesproblemer kan resultere i for lavt stofskifte, og så føles det heller ikke rart at træne, når fordøjelsen ikke er god.

Men hvad er god fordøjelse egentlig?

Jeg har mange, der kommer til mig med oppustet mave og væskeophobninger, men som ikke synes, at de har dårlig fordøjelse som sådan. Det er, fordi mange af os ikke ved, hvad god fordøjelse er, fordi vi aldrig har haft det. Her er en liste over, hvordan gode toiletvaner er. Du skal kunne sætte hak ved hvert punkt på de fleste dage, for at du kan bryste dig med, at du har en god fordøjelse.

Sådan øger du fordøjelsen

Tjekliste:

• Du går på toilettet og laver ”stort” 1-3 gange om dagen.

• Du ”leverer” i alt cirka 30 cm dagligt.

• Det, der kommer ud, er kompakt og har en ”flot” form.

• Det er ikke for svært eller for let at få ud.

• Det lugter ikke voldsomt.

• Det har en flot brunlig farve.

• Det flyder oven på vandet, men er ikke så let, at det er svært at skylle ud.

• Du har en rar fornemmelse i kroppen, når du er færdig.

God fordøjelse - Sådan gør du

 

Læs mere om