Gå til hovedindhold

Træn dig til et sundt blodtryk

Træning er godt for stort set alle kroppens funktioner, men vidste du, at det også giver dig et sundt og normalt blodtryk? Se her hvordan du kan træne dig til et sundt blodtryk

Træn dig til et sundt blodtryk

Træning er godt for stort set alle kroppens funktioner, men vidste du, at det også giver dig et sundt og normalt blodtryk?

Når du træner, stiger dit blodtryk. Hjertet arbejder hårdere, fordi musklerne har brug for mere blod med ilt i, derfor arbejder hjertet ekstra. 

Efter træning falder dit blodtryk, hvilket er til stor fordel for dem med forhøjet blodtryk, fordi systemet får en pause fra overarbejdet.

Få en sund start på dagen
Et træningspas, dvs. en god omgang motion, kan sænke blodtrykket i op til syv timer.

Motionen og det forhøjede blodtryk giver også dine blodkar et boost og styrker samtidig karvæggene til at blive tykkere og stærkere.

Hvis du er en af dem, som kan komme op 20 minutter tidligere, så er motion om morgenen en stor fordel, specielt hvis du har forhøjet blodtryk. 

En kort træning på 20 minutter - af enten kredsløbstræning eller styrketræning - giver en god effekt og sørger for, at du møder på arbejde med et sundt blodtryk, som varer det meste af dagen.

Læs mere om