Gå til hovedindhold

Tyg dig slank

Vil du gerne være slank? 10 kilo lettere i løbet af et år kan blive gevinsten, hvis du følger verdens måske mest simple slankekur.

Tyg dig slank

10 kilo lettere i løbet af et år kan blive gevinsten, hvis du følger verdens måske mest simple slankekur. Nemlig at tage mindre mundfulde og tygge maden grundigere. Samt at lægge bestikket fra dig med mellemrum og drikke et glas vand. Nemmere kan det ikke blive, vel?

Disse råd kan hjælpe dig til at spise mindre ved hvert måltid. Samtidig føler du dig mere mæt efter måltidet, fordi kroppens signalstoffer får tid til at fortælle hjernen, at den skal dæmpe appetiten. Det konkluderer en forskergruppe, der har studeret sammenhængen mellem, hvor hurtigt man spiser og hvor mange kalorier, der ryger indenbords under måltidet.

Forsøgspersonerne spiste to forskellige måltider. Under det ene skulle de forestille sig, at de havde al den tid, de ville, til måltidet. De tog små mundfulde, tyggede maden omhyggeligt og lagde bestikket fra sig mellem hver mundfuld. Under det andet måltid skulle forsøgsdeltagerne i stedet forestille sig, at de havde meget travlt, hvorfor de kastede maden i sig i store mundfulde.

Læs også: Bliv slank med 30 mandler om dagen

Nyd maden og spis mindre

Personerne spiste i gennemsnit 88 kalorier mindre under det rolige måltid end under det fortravlede. De drak også mere vand, hvilket er med til at skabe mæthed. En time efter måltidets afslutning var mætheden mere udtalt hos de langsomt spisende, rapporterer fagbladet Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Som du kan se, kommer man nogle gange meget langt med simple midler. Her får du lige et par ekstra råd til at reducere kalorieindtaget, uden at du egentlig behøver at tænke nærmere over det. 

Læs også: 5 grunde til at du ikke taber dig

Reducer kalorieindtaget

● Spring ikke måltider over. Så bliver du ulvesulten og kompenserer mere end rigeligt ved at spise ekstra meget sødt og fedt, der sætter sig på maven.

● Skriv indkøbssedlen på forhånd, så du har gennemtænkt, hvad der er brug for og undgår impulskøb.

● Køb ikke ind, når du er sulten. Så ryger fornuften og modstandskraften, indkøbskurven fyldes med søde og fede madvarer, og du snupper en lokkende chokoladebar med i købet.

● Pas på med at småspise mange unødvendige kalorier uden for måltiderne, såsom en håndfuld nødder, tilsmagningen under madlavningen, eller resterne på en tallerken, der skal i opvaskemaskinen. Det løber hurtigt op.

Læs mere om