Gå til hovedindhold

Vær ikke bange for fedt

I mange år er det blevet anbefalet os at reducere vores indtag af fedt, både det sunde og det usunde. Har det givet os en normal vægt? Nej, tværtimod.

Spis bare fedt - men vælg det sunde

I mange år er det blevet anbefalet os at reducere vores indtag af fedt, både det sunde og det usunde. Som følge af denne fedtforskrækkelse er indtaget af kulhydrater i form af brød, pasta og ris m.m. steget betragteligt. Har det givet os en normal vægt? Nej, tværtimod.

Spis dig sund og slank i fedt

Vi bliver tykkere og tykkere

Danskerne har spist sig tykkere og tykkere, og i dag er hvert femte barn i folkeskolen overvægtigt. Samtidig er antallet af diabetespatienter vokset støt. Hvad kan vi gøre for at ændre dette billede? En del af svaret er, at vi skal droppe fedtforskrækkelsen og huske på, dels at der er forskel på fedtstoffer, og dels at man ikke behøver at tage på af fedt.

Hvor meget fedt (på kroppen) bliver 1000 ekstra kalorier om dagen egentlig til?

Fedt mætter fantastisk

Fedt mætter nemlig mere end kulhydrat, og du vil derfor spise mindre af det. Det betyder, at selv om fedt pr. gram indeholder flere kalorier end kulhydrat, så får du ikke nødvendigvis flere kalorier ved at spise en kost med mere fedt. Det er grunden til, at du kan slanke dig ved fx at følge ”Low Carb – High Fat”-programmet. Og ved at spise det sunde fedt kan du samtidig stabilisere dit blodsukker.

Så skær ned på dit indtag af kulhydrater og fokusér på det sunde fedt. Så er der gode chancer for, at du taber dig.

Spis det sunde fedt

Udvælg fx en eller to ting fra listen her, og spis det hver dag, så er du sikker på, at få nok af det sunde fedt:

• Spis dagligt en halv avokado
• Brug raps- eller olivenolie i tilberedningen, til at stege i eller til en marinade eller dressing
• Spis 10 mandler eller nødder
• Brug en spsk. fedtrige frø som fx græskarkerner, solsikkefrø eller sesam i din salat
• Spis fed fisk på et halvt stykke rugbrød

Læs mere om