Gå til hovedindhold

Vær realistisk med dit vægttab

Når du planlægger at ændre din livsstil til det sundere, er det vigtigt, at du er realistisk. Hvis du stiller for høje krav til dig selv, er risikoen for, at du falder tilbage i de gamle vaner, stor.

Når du planlægger at ændre din livsstil til det sundere, er det vigtigt, at du er realistisk. Hvis du stiller for høje krav til dig selv, er risikoen for, at du falder tilbage i de gamle vaner, stor.

Her finder du gode råd til din nye livsstil:

1. Begynd med et præcist og realistisk mål
Hvis dine mål er for ambitiøse, kan de virke overvældende og være svære at holde. Sigt derfor lavt og vær realistisk, når du fastsætter dine mål.

2. Følg et realistisk træningsprogram
Den bedste måde at nå et træningsmål, er at følge et træningsprogram, som passer til dit nuværende aktivitetsniveau. Ved at begynde på dit nuværende niveau gør du hurtigt fremskridt, og du mindsker risikoen for skader og udbrændthed.

3. Del dit mål op
Gør dit mål overskueligt, og del det op i mindre og mere overkommelige bidder gennem året. Du kan f.eks. starte med i 10 uger skiftevis at løbe og gå, selv om dit mål er at løbe uden gå-pauser.

4. Lad dine mål udvikle sig

At blive aktiv og tabe sig er fantastiske mål, men de tager tid. Skriv dine mini-mål ned i din kalender og fokuser på et ad gangen. Der vil komme op- og nedture, men hvis du holder fast i målet, vil du nå næste mini-mål.

5. Beløn dig selv
Forær dig selv en massage eller speciel gave, når du når et af dine mini-mål. Det er en god måde at forblive motiveret på.

6. Omgiv dig med støtte
Tilmeld dig en klub, et center eller et program. Der findes masser af steder, hvor du kan få hjælp til en personlig kost- eller motionsplan.

 

Læs mere om