Gå til hovedindhold

Væske er vigtigt ved vægttab

Når du skal tabe dig, er det vigtigt, at du får tilstrækkeligt med væske uden kalorier

Når du skal tabe dig, er det vigtigt, at du får tilstrækkeligt med væske uden kalorier. Og det er der flere grunde til.
Når du drikker nok, bliver du lettere mæt, og samtidig bevirker drikkevarerne, at du lettere forbrænder din mad.
Drikkevarerne gør også, at de fibre, du indtager, har nok at suge af, således at du ikke får forstoppelse af din fiberrige kost.

Når sulten melder sig
Endelig kan det være, at du indimellem føler trang til at spise, selv om det i virkeligheden er væske, du mangler. Prøv derfor, når sulten melder sig, at drikke lidt først, måske er det alt, hvad du behøver.
Du skal som udgangspunkt drikke 2-3 liter om dagen. Men det kommer meget an på, hvor varmt det er, og om du motionerer meget. Hvis du er meget aktiv og sveder meget, skal der mere til. Hvis du spiser store mængder frugt og grønt, behøver du muligvis ikke så mange liter om dagen på grund af disse fødevarers store vandindhold.

 

Det kan let blive lidt ensformigt bare at drikke vand, så du får lige her et par bud på, hvad dine kalorielette drikkevarer kan bestå af:

• Postevand, som du ”klæder på” med fx en appelsin-, citron- eller limeskive og isterninger. Det smager også dejligt med mynteblade eller citronmelisse

• Light-saft, fx Fun Light.

• Light-sodavand.

• Kaffe og te. Begge dele tæller med i det, du drikker, men kan ikke stå alene.

• 1-2 glas mager mælk som fx kærne- eller skummetmælk.

Læs mere om