Gå til hovedindhold

7 genveje til et vægttab

Dame på vægt
Kom dansehåndtagene til livs med hjælp fra denne trin-for-trin guide.

7 genveje til et vægttab

Føles det som en uoverskuelig opgave at komme af med det julefedt, der har sat sig på sidebenene?

Så kan det være en god løsning for dig at søge hjælp i de 7 genveje, som SlankeDoktor.dk's chefdiætist Lisa Bolting her giver dig.

1. Spis mindre og oftere 

Det er vigtigt, at du jævnligt fylder brændstof på din krop og holder din mave godt kørende, hvis du er en af dem, der let bliver sulten hen på dagen. Derfor er det en god ide at holde sig til reglen om at spise mindre og oftere. 

Tab dig ved at spise på særlige tidspunkter

2. Spis proteinrigt

Protein er vigtigt, fordi du skal tabe dig i fedtprocent og ikke i muskelmasse. Protein er med til at stabilisere dine muskler, der holder din forbrænding ved lige. Desuden mætter protein godt, og derfor er det en god ide at få protein ind i hvert måltid. Proteiner får du blandt andet fra ost, kylling, fisk, bønner eller quinoa.

3. Tyg din mad langsomt

Når du tygger din mad langsomt i stedet for at sluge den, vil din hjerne bedre kunne opfange signalet fra din mave om, at du nu er mæt. Hvis du derimod spiser hurtigt, så mærker du ikke mætheden. Kig og smag på din mad og koncentrer dig om at nyde den.

Hold fokus på maden og tab dig

4. Prioriter din søvn 

Et stabilt sovemønster er meget vigtigt for at få et effektivt vægttab. Hvis du er meget træt det meste af tiden, så er dit overskud til at holde fokus på, at du skal tabe dig også mindre. Hvis du ikke sover godt, bliver det altså også tilsvarende svært at holde dit vægttab ved lige, fordi du oftere vil få trangen til noget sødt. Du skal have omkring syv-otte timers søvn for at fungere godt med din nye livsstil.

5. 80/20 balance mellem sundt og usundt

Selv om du arbejder på at få vægten ned, så skal der også være plads til noget af det sjove ind imellem, men ikke hver dag. Det kan være, at du skal holde dig til, at slik kun er noget, du får i weekenden og sæt samtidig et beløb på hvor meget, du må købe for.

6. Skær ned på alkohol

Drik så lidt alkohol som overhovedet muligt, når du forsøger at smide nogle kilo, for det giver det bedste vægttab. Tag stilling til, hvornår du virkelig ikke kan undvære dråberne. Det kan være, at du sætter din alkohol-ration til kun at skulle ske til det bryllup, du skal til. Det går ikke at drikke hver dag.

Sæt tempoet ned mens du spiser - og tab dig

7. Vær aktiv igennem hele dagen

Selv de små ting kan gøre en forskel for om du får vægten ned eller ej. Du kan eksempelvis stå op og arbejde en time hver dag eller sige til dig selv, at du skal tage trappen i stedet for elevatoren hver gang muligheden byder sig. Hvis du er opmærksom på den slags regler igennem dagen, så har du ydet en indsats.


 

Læs mere om