Gå til hovedindhold

8 tips til at komme sundere gennem julen

Vil du undgå, at julen betyder ekstra kilo på vægten, så læs med her hvor du får 8 tips til at komme sundere gennem julen.

8 tips til en sundere jul

Pludselig sidder man 2. juledag med bukser, der strammer og lidt ekstra fylde i kinderne efter et stykke konfekt her og der. Ernæringsekspert, Marie Steenberg og træningsvejleder, Birgitte Nymann giver dig her deres bedste råd til, hvordan du kan håndtere mange af julebordets fristelser og hyggestunder. 

1. KOM UD OG GÅ

- Kom ud og gå så langt, du overhovedet kan. Gå, når du juleshopper, når du skal på arbejde eller stil bilen lidt længere væk og gå det sidste stykke. Gå en tur i frokostpausen og gå til julefrokosten. Jeg synes, at motionsformen gang bliver meget undervurderet, fordi der er så meget fokus på løb. Det giver en rigtig god forbrænding at gå fem kilometer om dagen, du får frisk luft og lys - og du behøver ikke engang klæde om til træningstøj, siger Birgitte Nymann.

Læs også: Sådan øger du fordøjelsen. 

2. VÆK MED SKINDET

- Andekød er i virkeligheden lige så magert som et stykke kyllingekød, men det sprøde, lækre andeskind er fyldt med fedt, så du kan med fordel tage andeskindet af og nøjes med at spise kødet. Så får du det samme antal kalorier, som hvis du spiste et stykke kylling, siger Marie Steenberg.

3. PRIORITER DIN SØVN

- Nu, hvor du har et par ekstra fridage i julen, så prioriter at få sovet nok. Alt for mange kvinder sover for lidt i det daglige, hvilket giver en øget trang til at spise og giver kroppen en mindre tid til at restituere. Vores appetit bliver væsentlig større, når vi ikke sover nok, så hvis du sørger for at passe din nattesøvn, er du knap så sulten - og dermed er det også nemmere ikke at spise for meget julemad. Du får i øvrigt også mere lyst til søde sager, når du ikke sover nok, ligesom du ikke har energi til at træne. Så giv dig selv lov til at gå tidligere i seng indimellem, når det er vinter og i juleferien, så du får mellem syv en halv og ni timers søvn, siger Birgitte Nymann.

Læs også: De bedste juletips til dig fra os. 

4. LAV EN FRISK RØDKÅLSALAT

- Lav en frisk rødkålssalat i stedet for den traditionelle julerødkål. Lav den med rå rødkål og de samme ingredienser: appelsiner, valnødder, lidt citron og olivenolie i stedet for andefedt. Det giver en sund, frisk salat, der passer godt sammen med de andre fede ting på bordet. Du kan også lave en grønkålssalat med en mager yoghurt- eller skyrdressing som alternativ, siger Marie Steenberg.

5. TYG MADEN GRUNDIGT

- Maden skal være lige så flydende som vand, før vi synker den, for at den kan blive optaget i kroppen. Fordøjelsen skal på hårdt arbejde, hvis du ikke tygger maden ordenligt. Desuden får du frigivet flere smagsnuancer fra maden, når du tygger den ordenligt og bliver derved mæt hurtigere, siger Birgitte Nymann.

6. DRIK DIT VAND 

- Øl og rødvin indeholder mange kalorier, og mange drikker rigtig meget alkohol i julen. Hvis du kan lave en tommelfingerregel om at drikke et glas vand mellem hver genstand, er du bedre hjulpet på kaloriesiden, end hvis du udelukkende drak alkohol igennem hele julemiddagen, siger Marie Steenberg.

7. BRUG TALLERKEN MODELLEN  

- Fordel din mad til julefrokosterne rigtigt, f.eks. ved hjælp af Y-modellen. Hvis du tegner et Y på din tallerken og deler rummene op i de forskellige fødevaregrupper, kunne det ene rum indeholde kød (uden fedtbræmmen), der giver dig proteiner og fibre, en anden og mindre del bestå af sovs og kartofler og en tredjedel indeholde gode grøntsager som f.eks. en frisk rødkålssalat, der giver dig fibre og en god mæthedsfornemmelse, siger Marie Steenberg.

8. HOLD STYR PÅ DIT BLOD-SUKKER

- Mange sparer på appetitten i løbet af dagen den 24. december, fordi man nu endelig skal have den store julemiddag, man har glædet sig til hele året! Men det er en rigtig dårlig idé, for mavesækken bliver ret lille, når man ikke spiser særlig meget i løbet af en dag. Når man så spiser rigtig meget om aftenen, kan man virkelig få det dårligt i form af et ildebefindende eller hjertekvababbelser, især når man kommer lidt op i alderen. Optimalt set skal du juleaftensdag spise en god solid morgenmad, en let frokost og et stykke knækbrød eller et stykke frugt ved 15-tiden, så du holder blodsukkeret i balance hele dagen, siger Birgitte Nymann.