Gå til hovedindhold

Derfor er kaffe godt for dig

Forskning viser, at den sorte drik har en lang række sundhedsmæssige gevinster. Læs her hvilke, og bliv samtidig klogere på hvilke former for kaffe, der er bedst at drikke.

Tag bare en kop kaffe mere

Hvis du drikker over seks kopper om dagen – skulle det ikke have nogen sundhedsskadelig virkning, ifølge en rapport udarbejdet af Vidensråd for Forebyggelse og en række forskere. Rapporten viser nemlig, at hvis du drikker tre-fire kopper kaffe om dagen, høster du en række sundhedsmæssige gevinster. Netop dette antal kaffekopper kan beskytte dig mod depression, sænke den samlede risiko for at udvikle kræft og Alzheimers og virke specifikt mod udviklingen af kræft blandt andet i lever, tyktarm og livmoder. 

Læs også: Kaffe - sund hjælp til vægttab.

Stempel- vs. filterkaffe

Nogle former for kaffe er dog sundere end andre. Stempelkaffe har en mere fyldig smag end filterkaffe, men til gengæld er denne type kaffe også topscorer blandt stofferne cafestol og kahweol, der hæver niveauet af det dårlige kolesterol i dit blod, hvilket kan medføre fedtaflejringer i blodkarrene, som øger risikoen for blodpropper i hjerne og hjerte. Til gengæld ser det ud til, at filterkaffe sænker risikoen for at blive ramt af en blodprop eller hjerneblødning med hele ti procent. Vælg derfor filterkaffe frem for andre kaffetyper, hvis du har tendens til forhøjet kolesterol. 

Læs også: Drik sort kaffe. 

Et lille vigtigt men

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at kaffens indhold af koffein sænker indholdet af mineraler i dine knogler, hvilket kan øge risikoen for at få knoglebrud, hvis det i forvejen kniber for dig med at få nok kalk i det daglige. Derfor kan det være en god idé at supplere med lidt ekstra kalk i form af mejeriprodukter eller et kosttilskud, hvis du er en kaffeelsker.

Hold igen med sukker og sirup

Derudover skal du passe på med sukker og sirup i din kaffe, for det kan nemlig omdanne din ellers sunde og stort set kaloriefrie kaffe til en ren kaloriebombe. 

Læs mere om