Gå til hovedindhold

Derfor er søvn vigtig, når du skal tabe dig

Sov dig slank - lyder det for godt til at være sandt? Vi har spurgt en ekspert, hvorfor søvn er vigtig i kampen mod kiloene

Derfor er søvn vigtig i kampen mod kiloene

Vi har spurgt Arne Astrup, der er læge, dr.med., professor og leder af Institut for Human Ernæring og OPUS Centret, LIFE, Københavns Universitet, hvor der bl.a. forskes i sammenhæng mellem søvn, stress og overvægt, hvordan vores søvn har indflydelse på vores vægttab.

Læs også: Dårlig søvn feder.

Det viser forskningen

- Jeg har tit undret mig over, at mange overvægtige hævder, at de lever efter kostrådene og motionerer som gale, og alligevel ikke taber et gram. Men nu peger forskning på, at det faktisk godt kan være rigtigt, at sund kost og motion preller af på fedtdepoterne, hvis man ikke får nok søvn. Både for lidt og for dårlig søvn øger risikoen for, at man tager på og bliver tyk - og også risikoen for at udvikle type 2 diabetes, siger han til SØNDAG.

Hvorfor feder for lidt søvn?

- For lidt søvn har en dårlig virkning på de hormoner, der styrer vores appetit og mæthedsfornemmelse. Derudover stimulerer søvnmangel kroppens stresshormoner kraftigt, og det er medvirkende til, at man bliver sulten, lyder det fra Arne Astrup.

Sådan øger du din forbrændning, når du sover. 

Hvad gør for lidt søvn ved os?

- Det tyder på, at hvis man sover for lidt, vil man dagen efter være mere lad og spise for meget. Når man er træt og uoplagt, føler man ikke den store trang til motion. Man har mest lyst til at sidde i sofaen, og får ofte en stor trang til at spise usundt, forklarer Arne Astrup.