Gå til hovedindhold

Derfor er te så supersundt

Te er godt for både krop og sjæl. Brygger du din te efter gamle kinesiske traditioner, bevarer du gavnlige næringsstoffer og får det bedste ud af smagen. Se her, hvordan du gør, og bliv inspireret af de mange muligheder for en dejlig kop te.

Når det er koldt udenfor, er der ikke noget, der giver varme i kroppen som en hed kop te. Et øjebliks ro kan sænke sig over enhver, når duften og smagen trænger ind. Og te er en af de glæder, som både fryder ganen og kroppen, for de tørrede blade gemmer på masser af sundhed, som kan styrke dig i den kolde tid.

Te kan bidrage med vigtige næringsstoffer som C-vitamin, E-vitamin, selen, zink, flavonoider og fenoler, og det får sundhedseksperter til at fremhæve især de traditionelle kinesiske teer, der ofte ikke er behandlet lige så meget som en almindelig earl grey eller english breakfast.

– For at få næringsstofferne skal teen være af god kvalitet – det vil blandt andet sige, at den skal være håndplukket og håndbearbejdet, siger Alexis Kaae, formand for Dansk Tesammenslutning og indehaver af SimplyTea. 

Smagen er sagen

Hvis det ikke smager godt, så er det ifølge Alexis Kaae ikke godt for kroppen – så simpelt er det.

– Meget af den te, vi får hjem til Europa, er ikke af en ordentlig kvalitet, og derfor tilsætter man aromaer. Det med at putte olier og parfumer i teen, som det eksempelvis er tilfældet med earl grey, er noget, europæerne har fundet på – det har de aldrig gjort i Østasien. Når teerne i gamle dage ankom til havnen i Hamborg, var de beskadiget af saltvand gennem flere måneder.

Detox-kur med grøn te

Man prøvede at gøre dem drikkelige igen med disse kunstige aromaer, og det er derfor, at vi stadigvæk har en så stor tradition for den type teer her i Danmark. Men smagen kan ikke måle sig med den ægte vare, og der er ingen af de sundhedsfremmende stoffer tilbage. Mange ønsker ikke at have parfume i deres sæbe, men de tænker ikke over, at de drikker det i deres te.

En rigtig helsedrik

Der findes seks forskellige typer te, som hver især tilskrives deres særlige sundhedsegenskaber: grøn, gul, hvid, sort, oolong (udtales u-long) og puerh (udtales pu-er). Fælles for alle teerne er, at de indeholder polyfenoler, en form for antioxidant, som kan være yderst gavnlig for ens sundhed. Og alt efter hvilken te man vælger at drikke, får man vidt forskellige egenskaber ud af dem.

Hvid, grøn og gul te

– I den hvide, grønne og gule te findes polyfenolet EGCG, som forskning tyder på er godt til at forebygge skader på DNA. Det højeste indhold af det findes i den hvide te, som er plukket i det tidlige forår, og som samtidig er den te, der bliver bearbejdet mindst, forklarer Alexis Kaae. 

– Denne te kan ofte ligne små sølvnåle på grund af de hvide dun, som stadig sidder på bladene. Den hvide te produceres kun i meget små mængder, da den har en meget begrænset høstsæson på ca. 14 dage, men til gengæld kan de indeholde op til tre gange så meget EGCG som eksempelvis den grønne te.

Tid til urte-te

Den grønne te er dog den mest almindelige og dermed den nemmeste at få fat på, og den indeholder stadig mange gavnlige stoffer. Hvis du har tendens til sart mave, kan grøn te være hård kost, men så anbefaler Alexis Kaae, at du i stedet prøver den milde gule te.

En anden særlig sidegevinst ved disse tre tetyper er, at de indeholder stoffer, der er med til at nedkøle kroppen. Det lyder måske ikke særligt tillokkende at skulle drikke en varm kop te på en solhed sommerdag, men det kan faktisk være en rigtig god og behagelig måde at sænke kropstemperaturen på. 

Sort te og oolong te

Sort te og oolong te har gennemgået en større oxideringsproces, hvilket udvikler nogle andre egenskaber.

– De elementer, der er i sort te og oolong te, har måske større sundhedsgavnlig effekt, end grøn, gul og hvid te har for folk i den vestlige verden. Sort og oolong te går ind og fjerner de farlige fedtstoffer i blodet og er med til at stabilisere blodsukkeret. Der er ikke lavet helt så meget forskning på disse typer, og så tror mange, at de grønne teer er sundere, men det er ikke sandt.

Matcha-te: Naturligt og vidunderligt

Faktisk er der ifølge Alexis Kaae ikke én type te, der er sundere end de andre – de har bare forskellige egenskaber. I modsætning til de grønne, gule og hvide teer varmer den sorte te kroppen og sætter fordøjelsen i gang. Her i den vestlige verden, hvor vi især om vinteren spiser meget fedtholdig mad, er det vigtigt med en te, der kan hjælpe os med at fordøje alt det fedt. Og i Kina er det almindeligt at drikke te til maden, blandt andet fordi det fremmer fordøjelsen.  

– De stoffer, der findes i oolong te, er med til at stabilisere blodsukkeret, og den kan derfor være god for diabetikere, for du får ikke den samme trang til søde sager, når du drikker te.

En god opkvikker

Te er i det hele taget en god måde at få renset ud i kroppen på. Selv de tidligste kejsere i Kina drak te for at få eventuelle giftstoffer ud.

– Det er en naturlig detox, siger Alexis Kaae, som ikke vil fremhæve en te frem for en anden, når det kommer til denne egenskab.

– Denne effekt har alle typer teer, så det handler om, hvilke andre ting kroppen har brug for, når det kommer til valget af te.

Detox-kur: Så nemt er det

Når klokken runder 15, og man skal koncentrere sig om en opgave og føle sig frisk, griber de fleste stadig til kaffekanden. Men ud over også at indeholde en smule koffein, så stimulerer en god kvalitetste også hjernen.

– I denne sammenhæng er den vigtigste ingrediens i teen den aminosyre, der hedder L-theanin, siger Alexis Kaae.

– Det går igennem hjernehinden og aktiverer glædeshormonet dopamin og sænker cortisol-niveauet, så det giver både en følelse af velvære og har en opkvikkende effekt på hjernen, så du kan koncentrere dig meget længere. L-theanin er også det stof, der giver teen dens dejlige smag af umami. Dette stof er meget bedre end koffein, da det beskytter og opkvikker hjernen, men samtidig ikke er så intenst, at det gør os urolige.

 

Læs mere om