Gå til hovedindhold

Dét skal du spise til morgenmad

Dit valg af morgenmad er utrolig vigtig, fordi den afgør, hvordan du reagerer og har det resten af dagen!

Diætist Lisa Bolting forklarer her, hvorfor du bør prioritere en god morgenmad, og hvad du skal spise for at kunne fungere resten af dagen. 

Læs også: LCHF-morgenmad med æg

Hvorfor er en sund morgenmad så vigtig?

Når du står op om morgenen, vil dit blodsukker være lavt, fordi det er længe siden, at du har spist.

- Din krop vil have brugt af sine reserver af sunde proteiner og fedtstoffer, for at reparere sig selv imens du sov. Så kroppen er bogstaveligt talt sulten på mere end én måde efter sunde fødevarer, så du kan få energi til en god dag og den kan få de nødvendige byggeklodser til at holde dig glad og sund, fortæller Lisa Bolting.

Læs også: Derfor skal du spise æg til morgenmad

Spis fibre og proteiner

- En god start på dagen kan for eksempel være en portion havregryn og et glas mager mælk eller havregrød kogt på mælk, en tyk skive rugbrød med mager ost eller æg, en portion mager surmælksprodukt med et pænt lag fiberdrys eller en hjemmebagt grovbolle med magert pålæg og mager ost. Variér gerne dit valg af morgenmad, så du ikke kører surt i havregrøden, for så kommer du nemmere til at synde i dagens løb, siger diætisten.

Læs mere om