Gå til hovedindhold

Drikker du nok vand?

drikker du nok vand? kvinde der drikker vand
Vi kan klare os uden mad i op til flere uger, men vand kan vi kun undvære et par dage. Det siger lidt om, hvor vigtigt det er for os, at få drukket nok. Her får du 10 råd om væske fra læge Jerk W. Langer. Måske drikker du ikke nok vand?

Drikker du nok vand? Så meget vand bør du drikke

Vand udgør halvdelen af kvindekroppen og er en så integreret del af os, at vi sjældent skænker det en tanke – medmindre vi mangler det og er tørstige. Vi kan i værste fald klare os uden mad i flere uger, selv om det er ubehageligt, men væskemangel overlever man blot ganske få dage. Hvor meget vand bør du så drikke om dagen? Svaret er egentlig simpelt, for du skal drikke, når du er tørstig, og hovedparten af væskeindtaget bør være almindeligt postevand, gerne suppleret med te og i et vist omfang også kaffe. Kroppen har brug for omkring 2,5 liter vand om dagen. Op mod en liter får du automatisk gennem maden, så der skal drikkes 1,5-2 liter vand for at opretholde væskebalancen. Behovet stiger, når det er varmt, eller du er fysisk aktiv og sveder for at komme af med overskudsvarme. I svære tilfælde taber du da en liter i timen. 
 

Drik ikke for meget 

At vi burde drikke meget mere vand for at skylle affaldsstoffer ud af kroppen, anser jeg for at være en skrøne. Sådan fungererkroppen ikke, og de ekstra liter væske sender dig blot på toilettet konstant og spolerer nattesøvnen. En rask krop har ingen problemer med at skille sig af med affaldsstoffer, og store væskemængder skyller tværtimod nyttige vitaminer og mineraler ud af kroppen. En anden risiko er tilstanden vandforgiftning, som man risikerer, når man drikker meget vand uden at få tilsvarende med salt. Det kan føre til svimmelhed og utilpashed, som det typisk ses hos mennesker, der har svedt meget og kun drukket postevand. 
 

Advarselstegnene

Drikker man for lidt væske, risikerer man at blive dehydreret. Advarselstegnene er – foruden tørst – at man føler sig svag, svimmel og utilpas på grund af faldende blodtryk, og at urinen bliver sparsom og mørkere. Nogle ældre mennesker drikker for lidt vand, fordi deres tørstfornemmelse er svækket, eller fordi de tager vanddrivende medicin. Alkohol virker vanddrivende, hvilket forklarer hovedpinen ved tømmermænd. Der er mange lækre drikke, for eksempel juice, smoothies og de mange slags kaffe. Men de er ofte betydelige kaloriebomber, så omtanke er nødvendig. Løsningen er heller ikke store mængder light-sodavand, som formentlig snyder mæthedsfølelsen i hjernen, så man får mere lyst til sukker og tager på.
 

10 tips om væske

  • Mælk kan dække en del af væskebehovet og giver dig også vitamin D og calcium. Du kan begrænse kalorieindtaget fra mælkefedt ved at vælge minimælk eller skummetmælk.
  • Udnyt det skjulte væsketilskud i frugt og grøntsager, blandt andet citrusfrugter, melon og ananas.
  • Frugtjuice indeholder lige så mange kalorier som sukkersødede sodavand, men giver også vitaminer, mineraler og plantestoffer. Juice er bedre end sodavand, men hold dig til moderate mængder.
  • Te er sundt og kaloriefattigt, så drik endelig løs. Helst uden sukker.
  • Kaffe er en smule vanddrivende, men det er minimalt, såfremt du er vant til at drikke kaffe, og det tæller positivt i væskebalancen.
  • Alkohol er vanddrivende og kaloriefyldt.
  • Suppe til frokost er en supergod væskekilde.
  • Almindeligt postevand er enkelt og kedeligt, men den bedste, billigste og nemmeste løsning, som bør være dit første valg.
  • Er postevand for kedeligt, eller smager det ikke godt, kan du peppe det op med en skive citron, lime, appelsin eller en tynd opløsning af hyldebær eller ribs.
  • Mineralvand på flaske smager godt og frisk. Men literprisen er høj, og det har ingen sundhedsmæssige fordele frem for den billigere vand fra vandværket

 

Grønne vandbomber

Vandet i frugt og grøntsager kan yde et godt bidrag til din væskebalance.
Fødevare vandindhold i procent: 
Salat 95
Tomat 94
Broccoli, kogt 91
Appelsin 86
Abrikos 86
Æble 85
Banan 76