Gå til hovedindhold

Myter om vægttab, sundhed og træning. Hvad er sandt og falskt?

Myter om vægttab, sundhed og træning
Nogle gange er det svært at finde rundt i junglen af påstande om din sundhed. Man skal ikke altid lytte til alverdens påstande, da nogle er falske. Her afliver vi nogle af myterne, så det er nemmere at skelne mellem sandt og falskt.

Mange har gode råd til, hvordan du bør træne og leve et sundt liv. Men hvordan finder man ud af, hvad der er sandt og falskt. Videnskab.dk har samlet en liste, der afliver sejlivede myter. Her er en guide til de mange påstande om vægttab, sundhed og træning. 

1. Det er godt at træne dagen efter en bytur. Falsk

Man bør lade løbeskoene stå dagen efter en god fest med rigelige mængder alkohol. Alkohol fra gårsdagens drinks er nemlig som gift for os og sender vores lever på overarbejde. Al energi bliver dermed direkte til leveren i stedet for at forbrænde mavefedtet. Dermed er det en dum ide at løbe fra tømmermændene.

2. Du taber dig mest af træning med høj intensitet. Sandt

Udbyttet af din træning bliver størst, hvis du træner med høj intensitet. Det er især sportsgrene som løb, intervaltræning, spinning og fodbold, som får kiloene til at rasle af. Når man får pulsen op og sved på panden, får man hjertet til at pumpe hurtigere og bruger mere energi, som forbrænder flere kalorier. Du forbrænder eksempelvis 2,5 gange så meget, når du spiller fodbold i forhold til at gå en tur.

3. Du skal svede for at forbrænde fedt. Falsk

Hvor meget du sveder under træning har ingen indflydelse på, hvor meget man taber sig. Det handler snarere om, hvor intenst du træner, hvor lang tid ad gangen og hvad man spiser før og efter. Sved er blot en af kroppens fantastiske evner til at holde kropstemperaturen stabil. Så hvis kropstemperaturen stiger, når du træner, sker der også en stigning af din svedproduktion for at holde kroppen stabil.

Læs også: Fem myter om kalorier

4. Sved er tegn på dårlig kondition. Falsk

Vi kender det alle, når svedperlerne begynder at pible frem, når man har overstået en vis distance. Men i virkeligheden er der ikke noget at skamme sig over, da sved ikke er ensbetydende med en dårlig kondi. Det er ofte dem, der er i god form, som sveder meget. Når du træner meget, udvikler man flere svedkirtler og derfor kommer svedproduktionen også hurtigere i gang for at holde kropstemperaturen stabil.

5. Der er lige så meget sukker i juice som i cola. Sandt

Hylderne bugner af forskellige slags juice og smoothie, som tiltrækker helsefanatikerne. Men i virkeligheden er der lige så meget sukker i juice som i sodavand. Man bliver derfor ikke mere fit af at udskifte sodavand med juice. Til gengæld er der mineraler og vitaminer i frugtkødet, som kan være gavnligt for kroppen.

6. Du kan svede usunde affaldsstoffer ud ved at træne eller gå i sauna. Falsk

Du har måske hørt før, at hvis man træner ekstra hårdt og løber et kvarter ekstra, kan man svede skadelige affaldsstoffer ud. Det er dog ikke muligt, da sved udelukkende består af vand og salte, der ikke har nogen sammenhæng med affaldsstoffer. Det er i stedet muligt at udskille affaldsstoffer gennem urin, afføring, og når vi udånder.

Læs også: 3 myter om vægttab

7. Vores gener er med til at bestemme, hvor meget vi vejer. Sandt

Hvad har størst betydning, arv eller miljø? Når det kommer til cifrene på badevægten har vores gener en indflydelse. De kan spille ind på hvor fedtet sætter sig på kroppen og hvor stor en appetit vi føler. Men selvom generne er med til at bestemme vores vægt, er det dog ikke nogen undskyldning, da det stadig er muligt at tabe sig.

8. Det man spiser om aftenen, feder mest. Falsk

Man har altid fået at vide, at man ikke bør spise et stort måltid, lige inden man går i seng. Men i virkeligheden har det ingen indflydelse, om du spiser din aftensmad klokken 18 eller to timer senere. Du forbrænder nemlig også energi, når du sover.

9. Det hjælper på ømme muskler at strække ud. Falsk

Mange sørger for at strække ud i lår og balder, når de har været ude på en anstrengende løbetur. Men i virkeligheden har det ingen indvirkning på ømme muskler. Det kan dog gøre os mere smidige og have en kortvarig afslappende effekt, men der er ikke nogen videnskabelig grund til at strække ud. Nu er der ingen undskyldning for at smide sig på sofaen efter en lang løbetur.

10. Folk der vinterbader, er sundere end andre. Sandt

Forskere har svært ved at gennemskue sammenhængen mellem sunde mennesker og vinderbadning. Men der er dog bevis for, at folk der får det kolde gys ved vinterbadning, har færre sygedage end ellers. Der er dog stadig tvivl om, hvordan vinterbadning præcist påvirker vores krop.

Læs mere om