Gå til hovedindhold

Sådan får du succes med dit vægttab som nytårsforsæt

For mange går nytårsforsættet i vasken. Men med de her 5 effektive tips i baghånden, kan du få dit vægttab til at lykkes.

Sådan lykkes dit vægttab

Diætist og psykolog med speciale i overvægt og spiseforstyrrelser Inge Vinding har sin egent praksis og arbejder desuden som konsulent og underviser. Her giver hun 5 tips til, hvordan du griber dit nytårsfortsæt om vægttab an fra start - så det lykkes!

Læs også: Sådan bliver du sud og slank for altid

1. Undgå at spise med følelserne

Ifølge Inge Vinding er mad dejligt og noget vi skal nyde, men for mange mennesker er det sådan, at mad dækker andre behov end blot at stille sulten.

- Vi spiser for at hygge os eller fejre noget. Men vi spiser også, når vi er kede af det, vrede eller bekymrede, ensomme, urolige eller stressede, fordi det dæmper de negative følelser. Vi spiser i stedet for at løse vores problemer. Vil man tabe sig, og holde sit vægttab, skal man derfor først finde ud af, hvorfor man spiser for meget. En måde at finde ud af det på er at skrive det ned, forklarer Inge Vinding.

2. Skriv dit madindtag ned

- Man kan få et godt billede af, hvad man indtager, ved dagligt at skrive ned, hvad du spiser, hvor meget, og hvornår og om du er alene eller sammen med andre. Det er lettest at skrive ned, mens du spiser, siger Inge Vinding.

Læs også: Derfor er søvn så vigtigt for et vægttab

3. Alt er tilladt - men med måde

Ifølge Inge Vinding er alt tilladt, men med måde. Man skal sørge for at spise sundt og varieret og efter de otte kostråd, lidt det hele og ikke for meget, for man også blive tyk af for meget sund mad.

4. Undgå regler og forbud

- Mange kvinder er optaget af at kontrollere, hvad de spiser. Den gyldne mellemvej eksisterer ikke for dem, så de er skiftevis på slankekur eller overspiser. Og deres vægt svinger op og ned som en yoyo. Man skal undgå regler og forbud og i stedet holde fokus på nydelse og velsmag, siger hun.

Læs også: Husk også proteiner under dit vægttab

5. Spis mindre og langsomt

Inge Vinding forklarer hvordan, mange spiser for meget, fordi de har mistet fornemmelse af, hvad en almindelig portion er, og hvad mæthed er.

- Et godt fif er at øse en mindre portion op og evt. bruge en mindre tallerken. Derudover at gøre noget ud af maden og spise den langsomt og med nærvær uden at se tv eller læse avis imens. Og så skal man ikke spise, indtil man ikke kan klemme mere ned, men til man ikke længere er sulten, siger hun.