Gå til hovedindhold

Fyr op under din sundhed med krydderier

Der er mange gode grunde til at spice sin mad op med forskellige lækre krydderier og urter. Bliv her klogere på nogle af dem når læge, Jerk W. Langer, forklarer hvorfor urter er sundt for dit helbred.

Lev længere med krydderier

Hvis du er som jeg, er du glad for krydderier og krydderurter. De giver masser af smag og spændende gastronomiske oplevelser, og så er de samtidig supersunde og forlænger livet.
Mennesker, der spiser krydret mad en til to gange om ugen, har 10 procent lavere dødelighed end dem, der sjældent sætter krydret mad på middagsbordet. Og går man virkelig til den og spiser stærk mad de fleste af ugens dage, falder dødeligheden med 14 procent, beretter forskere i fagtidsskriftet BMJ.

Hjertesygdom, luftvejslidelser og kræft forekommer sjældnere, og især chili slår flot ud i statistikken, viser analysen af over 485.000 personer fulgt gennem mere end syv år. Chili indeholder stoffet capsaicin, som har slankende, kræfthæmmende og antiinflammatoriske egenskaber.

Julekrydderi til blodsukkeret 

Krydderier og krydderurter er alletiders i madlavningen til at fremme både smag og helbred. Sundhedsmæssigt indeholder enhver type krydderurt og krydderi masser af interessante stoffer. Flere af dem kan også købes som kosttilskud, men det er umiddelbart lidt kedeligt, hvis vi kan få de supersunde krydderurter i vores mad.

Et godt eksempel er rosmarin, der indeholder den meget kraftige antioxidant rosmarinsyre. Dens egenskaber har man fra gammel tid i arabiske lande udnyttet til at forlænge holdbarheden af brød, og det genfinder vi i dag i de lækre foccacia-brød.

Vil du vide mere om sundhed og krydderier, så læs også: Krydderurter gør godt

Men virker krydderierne så på helbredet, når de bruges i maden? Svaret er i de fleste tilfælde, at det antager vi, men vi ved det ikke med sikkerhed. Vi ved ikke, hvad halvanden time i ovnen betyder for de gavnlige stoffer i krydderurten? Det er også svært at regne sig frem til, om man får den rigtige dosis.

For hvidløgets vedkommende er vi sikre på, at hvis det bliver anvendt i typiske gastronomiske doser, altså to fed, er det med til at forebygge åreforkalkning, sænke blodtrykket og bekæmpe infektioner. Mennesker, der spiser mange hvidløg og andre løg, løber også en lavere risiko for kræft i spiserøret og mavesækken, fordi løget bekæmper en kræftfremkaldende bakterie.

Generelt gælder, at som almindelig sygdomsforebyggelse anbefales du at bruge et bredt udvalg af krydderier i madlavningen. Har du et egentlig medicinsk problem, er det mest fornuftigt at anvende et standardiseret naturlægemiddel eller kosttilskud for at være sikker på at nå op på den bedste dosis.

Mange hilsner 
Jerk W. Langer

Læs også: Husk smag til din mad

Husk hygiejnen 

Det er vigtigt at vaske råvarerne ordentligt før brug, så du slipper af med uønskede bakterier og virus for ikke at ende med at få opkast og diarré. Især i udenlandsk produktion af mad kan hygiejnestandarden være lav, mener Fødevarestyrelsen, og eksempelvis kan fem procent af krydderurterne bære på slemme bakterier som salmonella eller campylobacter. Der er tilsvarende Salmonella-bakterier i syv procent af de importerede krydderier, viser flere opgørelser.

Få her opskriften på shawarma-krydderi

Når du kokkererer, bliver bakterierne uskadeliggjort af kogning og stegning, men inden da er det fornuftigt at håndtere dem med omtanke for ikke uforvarende at sprede dem via knive og skærebræt.

Typiske tegn på forgiftning er mavesmerter, kvalme, opkastning, diarre og måske feber i et par dage, efter at man har spist mad med sygdomsforårsagende bakterier eller virus.

Krydret måltid er godt for søvnen

Et stærkt krydret måltid kan gøre det lidt sværere at falde i søvn for nogle mennesker, men vi er meget forskellige på dette punkt. Måske skyldes søvnproblemerne, at krydderierne stimulerer stofskiftet, så kroppen bliver varmere og sender signaler til hjernen om at holde sig vågen.

Krydderier mod rynker

 Krydderierne skubber til stofskiftet og forbrændingen, og det betyder, at de slanker lidt. Grøn te, chili, peberrod, ingefær, sennep, cayennepeber og sort peber er gode valg, når det gælder kalorieforbrænding