Gå til hovedindhold

Pære, æble eller banan – hvilken kropstype er du?

Kvinder er ikke ens, heller ikke når det gælder, hvor på 
kroppen fedtet sætter sig. Men gør det nogen 
forskel, hvor fedtet sidder? Her får du en forsmag på personlig træner Michelle Nørgaard Kristensens bog, der handler om, hvordan du skal spise og træne – alt efter din kropstype.

Du har helt sikkert hørt det før – det, at man bruger frugter til at beskrive de kvindelige kropstyper. Men lad os lige en gang for alle slå fast, hvilke former der drejer sig om.

Du er pæreformet 

… hvis du har mest fedt på den nederste del af kroppen – altså på hofte, numse og ben, så minder du om en pæres form. En pære har nemlig det meste af sin ”kropsvægt” på den nederste kropsdel. Pæreformede kvinder har ofte cellulitis på deres numse og lår og har en relativ lille overkrop. De kvinder, som er pæreformede, har oftest svært ved at finde cowboybukser, hvor taljen passer dem. Hvis de sidder godt på numsen, så gaber de oftest oppe ved livet.

Du er æbleformet

… hvis du har mest fylde på midten og den øverste del af kroppen. Æbleformede kvinder har oftest ingen talje, har en fyldig mave og har en tydelig delle ved skulderbladene på ryggen, som hopper ud over bh-kanten. Æbleformede kvinder har ofte tynde ben og en forholdsvis flad numse. Æbleformede kvinder har det modsatte problem med bukserne end de pæreformede. Bukserne kan nemlig sidde godt på numsen, men det er meget svært at knappe dem i livet, og de virker for små.

Du er bananformet

… hvis du ikke rigtig kan kategorisere dig selv under hverken pære eller æbleformen. De bananformede kvinder har fedtet fordelt ligeligt rundt på hele kroppen kan ofte tage et par bukser og snørkle dem over hoften og op på maven, uden at bukserne behøver at blive knappet op. Det kræver dog lidt kamp.

Læs også: Klæd dig efter din kropstype

Drop enten-eller

Vi kvinder kan være rigtig dårlige til at spise noget, som ikke står på vores kostplan, når vi først er gået i gang med at ændre vores kostvaner. De fleste af os kører en enten-eller-strategi. Enten rører vi intet usundt, eller også spiser vi et helt kilo slik, når vi først går i gang.

Men det er vigtigt, at vi lærer os selv, at det er okay at spise usundt, og at vi skal nyde hver en bid og føle os mætte af én portion eller efter ét stykke chokolade. Vi skal kunne give os selv lov til at synde, og gøre det med den bedste samvittighed. Ikke kun for at vi kan leve og være sociale og få nogle skønne smagsoplevelser, men også for at holde forbrændingen oppe.

Plus size model får stjernekontrakt

Nyd chokoladekagen

Det er vigtigt, at du hver eller hver anden uge giver dig selv lov til at bryde kost-rammerne og spise eller drikke lige det, du har lyst til og elsker allermest. Det gavner nemlig dit stofskifte, at du bryder dine sunde kostvaner og får flere kalorier indenbords, end du egentlig har brug for. På den måde giver du nemlig dit stofskifte et kærligt spark i bagdelen.

Hvis vi lever for længe på en lav kaloriekost, vil kroppens stofskifte med tiden dale, og du vil skulle spise endnu mindre eller træne endnu mere, før du kan fortsætte med at reducere fedtmasse. Hvis du derimod hver eller hver anden uge spiser mere, end kroppen har brug for, viser studier, at du vil øge dit stofskifte med op til 8 pct., fordi du giver kroppen et chok. Så nyd chokoladekagen, isen, rødvinen, brødet, eller hvad det nu er, du elsker allermest. 

Hvis du gør det en gang om ugen, vil du tabe dig i et lidt langsommere tempo, men måske er det lige præcis dét, at du ved, at du i weekenden kan få lov til at få et glas rødvin, brød og/eller dessert, der gør, at du kan holde retningslinjerne resten af ugen.

 

Gode råd til din kropstype

Banan overordnet mål

Øge muskelmassen og nedsætte fedtmassen på hele kroppen.

Kost: Nogle bananer får det bedste resultat ved at følge kostplanen, som pæren skal spise efter (mere kulhydrat og mindre fedt), mens andre bananformede opnår det største resultat ved at skære ned på kulhydraterne og skrue op for fedtet ligesom æbleformen.

Træning: Bananen skal lave styrkeøvelser og en blanding af konditionsprogrammet for pæren og æblet, så konditionen bliver sparket til tops, og fedtet forbrændes væk på kort tid.

Hyldest til almindelige kvinder

Æblet overordnet mål

Øge ben-, balder- og mavens muskulatur og mindske fedtet på mave samt overkrop generelt.

Kost: Æbleformede kvinder har svært ved at styre deres blodsukker, hvis der kommer for meget kulhydrat (glukose) ind i blodet på én gang. Derfor skal du som æbleform gøre dig klar til at skrue ned for kulhydrater som bl.a. brød, ris og pasta og skrue op for fedtstofferne, så du holder dit blodsukker så stabilt som muligt over længere tid.

Træning: Hårdt, men kort, er æblets huskeregel, når vi snakker træning. Intervaller, hård styrketræning, hvor der især er fokus på ben, balder og mavemuskler, er vejen frem til at komme af med fedtet på overkroppen og sige farvel til ballonmaven.

Skønne kurvede kvinder i ny badetøjskampagne

Pæren overordnet mål

Opbygge muskelmasse i overkroppen og få mindsket fedtmassen på hofter, lår og balder.

Kost: En pæreformet kvinde lagrer mindre fedt, når hendes kost er mere kulhydratrig og mindre fedtrig end æbleformede kvinder. Hormonelt har pæreformede kvinder et højere indhold af østrogen sammenlignet med æbleformede kvinder, og derfor skal de undgå at øge deres østrogenniveau yderligere, for det vil gøre det sværere at komme.

Træning: Fokuser på at få styrketrænet din overkrop og dyrk en del konditionstræning, hvor underkroppen er inkluderet. Løb, cykling, vandreture, rulleskøjtning er alle gode træningsformer, der sætter gang i cirkulationen i underkroppen.Spis og træn efter din kropsform

Forfatter Michelle Nørgaard Kristensen havde i sine år som teenager en daglig kamp med kiloene. Hun satte sig for at undersøge, hvilken slags kropsform hun havde, og hvordan hun mest effektivt kom af med sit fedt. I bogen her får du madplaner og træningsprogrammer, der passer til netop din kropstype. ”Spis og træn efter din kropsform – er du pære, æble eller banan?”, Michelle Kristensen, Lindhardt og Ringhof, 253 sider, 149,95 kr.

Læs mere om