Gå til hovedindhold

10 af de bedste ting, du kan spise efter træning

Efter træning er det vigtigt at få både proteiner og kulhydrater indenbords, så du kan opbygge muskler og samtidig få genoprettet dit energiniveau.

Det er ikke ligegyldigt, hvad du propper indenbords efter en træning. Tværtimod kan den rigtige mad være med til at sikre dig de bedste resultater! Her giver vi 10 bud på gode snacks, du kan spise efter din træning – fyldt med de retter mængder af både protein og kulhydrater.

1. Ristede kikærter

Kikærter er den perfekte snack efter en træning, da de indeholder 6 g protein pr. 20 g kulhydrat. Det optimale måltid efter en træning bør indeholde proteiner og kulhydrater efter forholdet 1:3, skriver prevention.com. Dette forhold passer næsten perfekt med kikærter, hvorfor de er oplagte at spise efter træning. Direkte fra dåse smager de dog tit lidt kedeligt, så du kan eventuelt riste dem for at få en lidt lækrere snack.

2. Nødder

Nødder nævnes tit i mange sunde sammenhænge – og dette er ikke en undtagelse. Nødder indeholder sunde fedtstoffer, som kan være gode at indtage efter træning med lav intensitet som yoga, power walks og pilates. Det skyldes, at kroppen ved disse træningsformer primært forbrænder fedt.

3. Havregrød

Hvis du endnu ikke er hoppet på grødvognen, så er det altså nu. 1,25 dl havregryn indeholder ca. 27 g kulhydrater, 5 g protein og 4 gram fibre. Fibrene gør, at du kan føle dig mæt, så du ikke kommer til at overspise efter en hård træning.

4. Omelet

Æg i sig selv er gode og nærende, men sammen med grøntsager udgør de en perfekt snack. Æg indeholder 6 g protein stykket, og sammen med kulhydraterne fra grøntsagerne er omeletten ideel efter træning.  

5. Brød med æg

I stedet for at få kulhydraterne fra grøntsager, kan du skifte dem ud med et fuldkornsbrød. Tilføj gerne lidt spinat, smid et spejlæg på toppen og vupti – et sundt og lækkert måltid.

6. Edamamebønner

Edamamebønner indeholder hele 11 g protein pr. 100 g og er derfor dine musklers bedste ven! Prøv eventuelt vores ristede edamamebønner for en virkelig velsmagende snack!

7. Smoothie

Smoothies er fantastiske, fordi de kommer i så mange forskellige smagsvarianter – og man bliver nok aldrig træt af dem! Det er selvfølgelig ikke helt lige meget, hvad du laver din smoothie af for at få den optimale snack efter træning. Prøv at bruge 2 dele frugt til 1 del mælk eller yoghurt, og så får du både kulhydrater fra frugten og proteiner fra mælkeproduktet.   

8. Kakaomælk

Uhm… Den er god nok. Kakaomælk indeholder det perfekte 1:3 forhold mellem proteiner og kulhydrater, så du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed over at drikke den lækre drik efter din træning.

9. Tun på kiks

Fisk er rig på proteiner af høj kvalitet, og tun er derfor perfekt efter en træning. Spis fisken sammen med nogle kiks eller en skive rugbrød, og så har du igen den bedste sammensætning af proteiner og kulhydrater.

10. Græsk yoghurt

Græsk yoghurt naturel har næsten tre gange så meget protein som kulhydrat og er derfor fantastisk til trætte muskler. Top din yoghurt med lidt lækker frugt eller nogle gode bær for at øge mængden af kulhydrater.

Kilde: prevention.com.