Gå til hovedindhold

20 søndagstips, som gør den kommende uge meget nemmere

Lad ikke søndagen drukne i angst og tristhed. Læs disse råd, som vil få dig til at gå mandag morgen i møde mere frisk, mere harmonisk og mere tilfreds med dig selv.

Mange rammes i lettere eller sværere grad af søndagsangst. Ofte er følelsen af angst og utilstrækkelighed fremprovokeret af alt det, man synes, man burde gøre. Måske blandet med en følelse af ensomhed eller en følelse af ikke at være dér, hvor man gerne vil være i livet. Hvis den kommende uge tårner sig op som en uendelighed af overhængende pligter og for lidt tid til at hygge sig, bliver man let stresset ved tanken om ugen, der venter lige om hjørnet.

Men planlægger du fornuftigt, kan du være et skridt foran, og hvis du samtidig er lidt god ved dig selv, kan du komme søndagsangsten i forkøbet. Det skriver det svenske sundhessite MåBra.

 Her er vores bedste råd, som kan gøre både søndage og mandage til dejlige dage.

1. Sov længe

Det kan være svært at få sine otte timers søvn hver nat. Men kan man indhente manglende søvn? Jo, der findes studier, der viser, at en morgen, hvor man sover længe, kan kompensere ganske godt for søvnmangel (hvis den ikke er langvarig og alvorlig).

2. Prioriter din ‘to-do’-liste

Skriv de store, krævende projekter øverst – og tag fat på dem tidligt på ugen, selv om du stritter imod. Du bliver fri for at have dem hængende over hovedet, og din dag – eller måske ovenikøbet hele ugen – vil straks føles lettere.

3. Del ugens store gøremål op

Split et stort mål eller projekt op i flere små, overkommelige dele, som du let kan tage dig af indimellem i ugens løb i stedet for at skubbe hele det tunge læs foran dig.

4. Organiser din kalender

Gennemgå ugen og se, hvad den byder på. Er der noget, du behøver forberede inden? Noget du lige må have styr på for at få din uge til at glide lettere?

5. Prioriter dig selv

Glem ikke at afsætte tid til træning, familie, venner og afslapning.

6. Forbered mindst et måltid på forhånd

Gør det let for dig selv, når du vågner mandag morgen. Dæk morgenbord, og hvis du har tid, så lav madpakker til mandag og tirsdag.

7. Find ud af, hvad du skal have på i ugens løb

Og tjek, at det ikke er beskidt eller krøllet, eller at den bh, du skal bruge, ikke er til vask.

8. Ryd op

Sæt din alarm til at ringe efter f.eks. 30 minutter, og giv den gas! Lyt til en podcast imens.

9. Afsæt lidt tid til stilhed og eftertænksomhed

En løbetur, yoga, et karbad – bare dig og dine tanker.

10. Und dig selv lidt luksus

Køb friske blomster. Det giver ugen et ekstra pift. Forkæl dig selv med lidt lækkert wellness eller tag ud og få en god frokost. Om søndagen skal man være god ved sig selv!

11. Få orden på tingene

I køleskabet, dine mails, kalenderen, pc’en, undertøjsskuffen, Instagram. Du bliver så tilfreds med dig selv bagefter.

12. Skriv ugens ledeord ned

Måske vil du være modigere? Sødere? Mere afslappet? Leve sundere? Skriv ugens intensioner og dit ledeord ned på en post-it, og sæt den på køleskabsdøren eller på spejlet i badeværelset.

13. Tag på skovtur

En tur i skoven gavner din sundhed. Ny svensk forskning viser ovenikøbet, at naturen er bedre end lægemidler, hvad angår lindring af stressrelaterede sygdomme og udmatningssyndrom.

14. Planlæg ugen sammen med børnene

Forbered børnene på, hvad der er på tapetet i den kommende uge. Pak gymnastikposen allerede i dag. Du vil takke dig selv senere på ugen.

15. Giv dine børn et kram

Tænk nærhed og forkæl dem lidt. Til hverdag går tiden så hurtigt.

16. Prioriter søndagsmiddagen

Studier viser, at familier, som spiser sammen mindst fem dage om ugen, har et bedre forhold til hinanden end dem, der ikke gør.

17. Sluk diverse skærme og vær sammen med din familie

Spil spil, læg puslespil, tegn, bag, gå til bowling, spil fodbold. Kvalitetstid styrker båndene mellem dig og dine børn.

18. Lad som om søndag aften er lørdag aften

Gå på restaurant, inviter venner til middag eller find på en sjov aktivitet. Skab en hyggelig stemning og glem, at det er mandag i morgen (hold dog igen med alkoholen ...)

19. Dyrk sex

Sex er afstressende, styrker immunforsvaret og dulmer smerter. Desuden er det selvfølgelig dejligt og gavner forholdet. What’s not to like?

20. Gå i seng til tiden

Så vågner du frisk op til en ny uge.

Inspireret af: PureWow.

Læs mere om