Gå til hovedindhold

3 enkle pausetips til mere energi

Pauser giver energi. Kaffepauser. Frokostpauser. Eftermiddagspauser. Hurtige ture til printeren, raske gåture rundt om blokken og en kort kollegasnak, mens teen trækker.

Pauser giver energi. Kaffepauser. Frokostpauser. Eftermiddagspauser. Hurtige ture til printeren, raske gåture rundt om blokken og en kort kollegasnak, mens teen trækker.

Der findes mange slags pauser, men fælles for dem er, at de gerne skal genoplade vores batterier, så vi kan tage et nap mere. Men en pause er ikke bare en pause. Måden, vi holder pause på, er afgørende for, hvordan vi trives på jobbet, og der er stor forskel på udbyttet, alt efter hvornår på dagen pausen holdes, og hvad vi bruger den på. Det viser ny engelsk forskning.

Læs også: Spis de rigtige kalorier og få mere energi

Mange forbinder en god pause med at lave noget afslappende, men faktisk er pausens indhold ikke afgørende, så længe man laver noget, man kan lide. Det er også vigtigt at sørge for at holde pause tidligt på dagen, inden man har brændt alt sit krudt af. Det giver mere energi sidst på dagen. Ansatte, der husker formiddagspausen og bruger tiden på noget, de kan lide, har desuden mindre hovedpine, mindre ondt i lænden og færre problemer med trætte og tørre øjne – og de er mere tilfredse med deres job.

Sådan får du mere energi - 3 enkle pausetips

• Hold en formiddagspause i stedet for at knokle igennem indtil frokost. Det giver mere energi og bedre koncentration og motivation sidst på dagen.

• Brug pausen på noget, du kan lide – det er underordnet, om det er noget privat som at tjekke Trendsales eller Facebook eller noget arbejdsrelateret.

• Husk de korte pauser – de er lige så vigtige som de lange og er også med til at genoplade hjernen og give energi. Det kan være alt fra at kigge et par minutter ud ad vinduet til at hente noget i den anden ende af bygningen.

Læs også: Ole Henriksen: Sådan skaber du energi og glæde i hverdagen
 

Læs mere om