Gå til hovedindhold

3 nye, nemme hverdagsvaner

Dame sidder med solen i ansigtet. Hun praktiserer nye, nemme hverdagsvaner
Det behøver ikke at være surt eller kræve hårdt arbejde at leve sundt. Faktisk kan du med små justeringer nemt ændre dine sundhedsvaner. Vi giver dig tips til, hvordan du kan gøre din hverdag sundere.

3 hverdagsvaner 

1. TANK FULDKORN

Fuldkorn er guldkorn, fordi de indeholder masser af sunde fibre, antioxydanter, vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, der både giver energi og booster din sundhed. Foruden at forebygge og beskytte mod en række livsstilssygdomme, så fylder de godt i maven, og undersøgelser har faktisk vist, at risikoen for overvægt reduceres, hvis vi spiser fuldkorn.

Bonus: Holder tarmene i form.

Fuldkorn og fibre gavner også fordøjelsen og hele tarmsystemet. Fibrene gør nemlig tarmene mere elastiske, så de får lettere ved at arbejde med det, som skal passere gennem systemet. Desuden giver fibrene i fuldkorn tarmindholdet fylde og sætter gang i tarmene, så du holder maven og fordøjelsen i topform.

Slip dårlige vaner 

2. LAV KNIBEØVELSER

Du har sikkert hørt det tusindvis af gange, men faktisk er det lige så vigtigt at træne musklerne i bækkenbunden som kroppens øvrige muskler. Hvis du synes, at knibeøvelser er kedelige, så er den gode nyhed, at det tager få minutter at holde bækkenbunden i form.

Bonus: Undgå drypperiet.

Én ud af fire kvinder over 35 år har problemer med at holde på vandet, og ofte skyldes det en svag bækkenbund som følge af fysiske og hormonelle ændringer i forbindelse med graviditet, fødsel eller overgangsalderen. Hvis musklerne i bækkenbunden er for svage, kan helt almindelige dagligdags aktiviteter som løft, hoste, latter og løb gøre, at du ikke kan holde tæt.

Derfor er motion godt mod kræft

3. TRÆK VEJRET BEDRE

20.000. Så mange gange trækker du vejret i løbet af et døgn. Ilt er kroppens vigtigste næringsstof, og trækker du ikke vejret optimalt, får cellerne ikke den næring, som de har brug for, og resultatet er en træt krop, der simpelthen mangler brændstof. Åndedrættet er altså helt afgørende for både din fysiske og mentale sundhed – din krop kan simpelthen ikke fungere optimalt uden tilstrækkeligt med ilt.

Bonus: Sænker stressniveauet.

 

Din vejrtrækning og dit stressniveau hænger tæt sammen. Jo mere belastet din krop er af stress, jo hurtigere trækker du vejret. Men ved have fokus på vejrtræningen og på at trække vejret helt ned i maven stimulerer du det parasympatiske nervesystem, og det er med til at reducere frigørelsen af stresshormoner og derved mindske dit stressniveau og få dig til at slappe bedre af.