Gå til hovedindhold

3 rodfrugter - derfor er de så sunde

Jordskok, rødbede og knoldselleri er gode danske rødder. Med dem i grøntsagsskuffen har du et helt særligt sundt forråd, hvor du kan tanke op med masser af gunstige stoffer.

Tre af de sundeste rodfrugter

1. JORDSKOKKER 

(sæson: august-april)

Derfor er den sund: Jordskokken har et højt indhold af stoffet inulin, der er et sukkerstof. Det betegnes som et prebiotika, der nærer slimhinden i tarmen, og stimulerer fordøjelsen. Inulinet gør, at den næringsrige knold ikke påvirker blodsukkeret negativt, idet stoffet ikke bliver nedbrudt og optaget i kroppen. Jordskokker indeholder også en stor mængde C-vitamin, som booster immunforsvaret og sørger for, at kroppen kan optage jern.

BONUS: C-vitamin er en antioxidant og modvirker iltning (oxidation). Den virker ved at bekæmpe de såkaldte frie radikaler, og beskytter på den måde mod en ødelæggelse af cellerne.

Andebryst med rodfrugter.

2. RØDBEDE

(sæson: august-marts)

Derfor er den sund: Rødbeden har et højt indhold af jern, som transporterer ilt rundt i kroppen, og giver dig energi. Derudover indeholder den en lang række sunde stoffer som for eksempel kalium, magnesium, folat, A- og C-vitamin. Rødbeden egner sig godt til ovnretter, og så er den god i juice sammen med æbler, citron og ingefær.

BONUS: Rødbede indeholder nitrat, som er et superstof, der sikrer ekstra meget ilt til dine muskler. Derfor kan du med fordel drikke rødbedesaft, inden du skal løbe eller cykle længere ture.

Wok med rodfrugter.

3. KNOLDSELLERI

(sæson: juli-marts)

Derfor er den sund: Knoldselleri indeholder en lang række sunde stoffer som f.eks. B, E- og K-vitamin, folat og kostfibre, og har også et højt indhold af luteolin, som er et plantenæringsstof. Luteolin er godt for hjernen og de kognitive funktioner, og menes at kunne forebygge en række sygdomme.

Sådan bruger du den: steg den som bøf, eller riv den rå selleri og bland den med revne æbler til en lækker salat.