Gå til hovedindhold

4 gode råd til at holde dit nytårsforsæt

Det er let nok at sætte sig et mål uden at gøre noget ved det – men i år skal det være slut! Find alvoren frem og høst motivationen så snart du mærker den, og gør dit til at bevare den. Det er det, et nytårsforsæt handler om.

Det er let nok at sætte sig et mål uden at gøre noget ved det – men i år skal det være slut! Find alvoren frem og høst motivationen så snart du mærker den, og gør dit til at bevare den. Det er det, et nytårsforsæt handler om.

Det er spild af tid, at bruge energi på det samme nytårsforsæt år efter år. Mange gentager sætningen ”Så er det på mandag, at jeg starter” gang på gang, før at det bliver alvor. Det kan være en højtid, en fest, en ferie eller noget andet, du lige vil have med, inden du skyder dit vægttab i gang – men sådan vil det jo være resten af dit liv, så du kan lige så godt begynde med det samme. Og husk, at det sagtens kan smage godt at tabe sig. På letliv.dk finder du masser at lækre opskrifter til din slankekur.

På detsundeliv.dk advarer diætist Anna Munkesø mod januars mange lynkurer, hvis du ønsker et varigt vægttab:

”Der kommer i denne periode en masse forskellige lynkurer. Men når du skal tabe dig og gøre det på en fornuftig måde, hvor du opnår et vedvarende vægttab, så handler det om, at du kommer i gang med at ændre dine vaner og rutiner med maden. Det tager tid, men det er ingen sultekur, men derimod en kostomlægning, som du vil kunne mærke giver dig energi og overskud.”

Hold ud – det betaler sig!

Når du har fundet motivationen til dit vægttab, vil du sikkert på et tidspunkt opleve, at kroppen begynder at stritte lidt imod. Det skyldes, at kroppen vil forsøge at ’reparere’ dig, med andre ord forsøger den at komme tilbage til ’det gamle’. Det gør den ved at give dig ekstra sult og ekstra lyst til de søde og fedende ting, da den ved, at det giver vægtøgning.

Hvis du oplever denne barrierer, skal du være ekstra standhaftig og kæmpe dig igennem. Det kan tage en uge eller lidt mere, så bliver det igen lettere at stå imod, på sammen måde som hvis du fx skal have styr på sukkertrangen. Efter nogle måneder vil din krop sandsynligvis igen forsøge at komme tilbage til sit udgangspunkt. I de perioder skal du altså virkelig stå fast.

4 råd til at holde dit nytårsforsæt

Her får du fire tips til, hvordan du kan ’fodre’ din motivation med ny energi ved at lave små ændringer, der gavner din vægt. Når din motivation er i top, kan du bedre holde dit nytårsforsæt.

Bevar glæden
Skriv ned hvorfor du vil tabe dig og tag det frem, når du føler, motivationen falder. Gør de ting som gør dig glad, men tag det fedende ud af sammenhængen. Film i biografen kan sagtens ses uden cola og popcorn og en cafétur kan godt nydes uden kage. Hvornår har du fx sidst været i svømmehallen?

Brug din sunde fornuft
Når du fx er i byen, på ferie eller ude at spise, så overvej hvad du kan gøre anderledes. Hvor plejer du at falde i, og hvor ligger dine største laster, som kan påvirke din vægt, og find alternative løsninger til at udgå dem. Der findes heldigvis flere alternativer til mad med et lavere energiindhold, og motion er altid en god ven i nøden.

Udnyt at alle årstider lokker med udendørsaktiviteter
Kom op af sofaen og ud – undersøgeler viser, at træning ude gør ekstra godt. Motion forbrænder ikke kun kalorier, det gør dig også glad og giver mere energi. Så du beholder din overskudsfølelse også i den mørke årstid.

Ryd op i køkkenskabene
Giv køkkenskabe og køleskabet et kritisk eftersyn. Smid alt det usunde og fedende mad ud – der er ingen grund til at få skyldfølelse over, at du har købt det, bare smid det ud. Som et gammelt ordsprog siger: Ude af syne, ude af sind.

Rigtig godt nytår!