Gå til hovedindhold

4 TIPS: Sådan sparer du på grill-kalorierne

Nu kan vi snart ikke vente længere på, at vejret arter sig, så årets grillsæson for alvor kan blive tændt. Men med grill og hygge følger der også en del ekstra kalorier, hvis du ikke passer på.

Nu kan vi snart ikke vente længere på, at vejret arter sig, så årets grillsæson for alvor kan blive tændt. Men med grill og hygge følger der også en del ekstra kalorier, hvis du ikke passer på. 

Der skal uden tvivl være plads til at nyde sommerens lune aftener med lækker grillmad og hvad dertil hører. Men da de dejlige grillaftener ikke kun foregår i weekenden med gæster, men også som en nem løsning på hverdage, kan det løbe op i mange af slagsen over en hel sommer.

1. Styr din ”snacking”
Når vi griller, sidder vi ofte i lang tid og hygger os med det. Maden står fremme og selvom mætheden har meldt sig, er det let lige at ”snacke” lidt ekstra kalorier i sig.

”Her er det vigtigt, at du gør op med dig selv, inden du sætter dig til bords, hvilken type kød du vil vælge at spise og herefter nøjes med det. Sørg samtidig for at det du småspiser, er det grønne og sunde tilbehør og ikke et ekstra stykke kød eller et lyst stykke flute med smør,” siger diætist Lisa Bolting på detsundeliv.dk

Har du ikke fået bestilt din sommerferie endnu? Her er der store besparelser at hente, hvad enten du er til storby- charter- eller miniferie >>

2. Nyd sommerdrikke uden alkohol
Det er ikke en nyhed, at man skal holde igen med alkohol, når man gerne vil tabe sig. Næst efter fedt indeholder alkohol flest kalorier. Så et godt råd vil være, at du holder dig til de dejlige, læskende drikke, der ikke indeholder alkohol og som heller ikke er spækket med sukker. Diætisten anbefaler dog, at hvis du ikke kan undvære et lille glas, kan du fx spare på kalorierne fra hvidvinen ved at blande den op med lidt danskvand og tilsætte skiver af lime.   

3. Drop ”afslutningspølsen”
Slutter I også grillmåltidet af med en ekstra pølse i din familie? Den obligatoriske ”afslutningspølse” – eller ”strafpoint” som vi kalder den i min familie – indeholder meget af det usunde fedt. Lisa Bolting anbefaler derfor:

”Mærk efter om du virkelig har behov for at klemme lidt ekstra ned, inden du sætter tænderne i grillpølsen. Alternativt vil det være en god idé at købe de pølser, som indeholder mindre fedt eller skifte dem ud med kyllinge- eller kalkunpølser.”

4. Spis lækre desserter med mindre kalorier
Desserten kan selvfølgelig undlades, men den klassiske flødeis kan sagtens blive erstattet – prøv fx en frisk frugtsalat med mandler, panna cotta med vanilje og kanel eller greenie-dessert.
 

5 sunde opskrifter til grillen

Laksekoteletter på grill

Grillspyd med svinekoteletter og sesam kålsalat

Lammespid med grøntsager

Grillet ribeye-steak og courgetter

Grillede kyllingespyd med wasabi-dressing

Hvis du mangler det perfekte grilludstyr, så tjek det store udvalg på Kitchenone.dk – her finder du alt, der kan gøre din grillaften endnu nemmere og sjovere.

Artiklen indeholder affiliatelinks

Læs mere om