Gå til hovedindhold

5 nemme råd til dig, der gerne vil sætte din forbrænding i vejret

Du kan øge din forbrænding ved at foretage fornuftige valg i hverdagen. Læs her, hvordan du skal gribe det an!

Der findes mennesker, som bruger en masse kalorier hver dag – og mennesker, der bruger knap så mange. Det afhænger meget af, hvilke valg, man træffer i hverdagen. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

– Et fysisk aktivt menneske forbrænder mange flere kalorier end et menneske, der ikke bevæger sig så meget. Det kan dreje sig om flere hundrede kalorier på en dag, siger Anki Sundin, MåBra’s diætist.

Ganske vist har mennesker forskellige forudsætninger. Der er f.eks. dem, der har en lavere forbrænding rent genetisk.

– Det arvelige aspekt er betydningsfuldt, men med gode vaner kan vi narre genetikken. Gennem sund kost og ved at bevæge dig kan du modvirke de negative effekter af en lav forbrænding, siger Anki Sundin.

Hvordan du skal gribe det an, kan du læse om i afsnittene herunder. Bare det at blive bevidst om det er simpelthen en måde, man kan øge sin forbrænding på, mener Anki Sundin.

– Absolut. Små ændringer kan gøre en stor forskel!

Indarbejd bevægelse i hverdagen

Når vi taler om at være fysisk aktiv, handler det om ikke at træne knaldhårdt hver dag, men om at bevæge sig i hverdagen. Ved at cykle til arbejde, gå en tur efter frokost eller stå op ved skrivebordet, når du arbejder, giver du kroppens forbrænding et ordentligt skub opad. For eksempel forbrænder en times gåtur i middel tempo omkring 300 kalorier.

– Ny forskning viser ligesom tidligere, at fysisk aktivitet i hverdagen er meget vigtig. Små, lette bevægelser tæller også med, siger Anki Sundin.

Træn musklerne

Det ene behøver ikke at udelukke det andet. For selv om det er vigtigt at bevæge sig i hverdagen, har kroppen også brug for hårdere træning. Når vi træner, opbygger vi muskler, som øger fedtforbrændingen med omkring 100 kalorier om dagen – og konditionstræning bevirker, at endnu flere kalorier forbrændes.

– Træning er nødvendig for at udfordre kroppen på andre måder. Det er nødvendigt, at vi styrker og bibeholder vores muskler og træner på en måde, der sætter pulsen i vejret, siger Anki Sundin.

Drop sukkeret

Måske har du ikke mulighed for at leve et fysisk aktivt liv. Så findes der andre måder at påvirke forbrændingen – nemlig gennem dine madvaner. Det har stor betydning. Der findes f.eks. en fødevare, som er forbrændingens værste fjende, mener Anki Sundin.

– Sukker. Ved at nedsætte sukkerindtaget giver du kroppen bedre forudsætninger for en god forbrænding. Sukker øger nemlig kroppens behov for insulin, som i for store mængder øger lagring af fedt. Skru derfor ned for sødede produkter både til hverdag og i weekenden.

Spis fiber og fedt

Der findes fødevarer, som i modsætning til sukker er gode for forbrændingen – f.eks. fibre, som findes blandt andet i groft brød, frø og nødder. Fed fisk er også godt.

– Omega 3-fedtsyrer, som findes i f.eks. laks, hjælper kroppen med at blive mere insulinfølsom, hvilket betyder, at du ikke behøver at producere så meget insulin, siger Anki Sundin.

Bliv syvsover

Et andet vigtigt aspekt, når det gælder forbrænding, er søvn. For kun et par måneder siden kom der et nyt svensk forskningsresultat, der viste, at bare en kort periode med søvnmangel kan påvirke forbrændingen i negativ retning og medvirke til øget fedtlagring og uønsket vægtforøgelse.

– Når vi sover, øges udskillelsen af hormonet melatonin, hvilket påvirker forbrændingen. Så søvn er meget vigtig, siger Anki Sundin.