Gå til hovedindhold

5 råd til mindful spisning og varigt vægttab

Det handler ikke kun om, hvad vi spiser, men også om hvordan vi spiser. Undgå overspisning ved at mærke efter med mindful spisning. Her er fem gode råd til at komme i gang.

Tab dig med mindful spisning ved at sætte fokus på dine spisevaner. Mange spiser per automatik uden at skænke det en tanke. Hvem kender ikke til, at hånden kører frem og tilbage, hvis der står en skål slik foran en, selvom man i virkeligheden ikke er sulten? Eller at man konsekvent tømmer sin tallerken, selvom maven er ved at revne af mæthed?

Mindful spisning handler om at spise opmærksomt og lytte til sin krops signaler. Det handler derfor ikke om, hvad vi propper i munden, men mere om hvordan og hvorfor vi spiser, skriver mediet Fitnessmagazine

Læs også: Sådan dyrker du mindfulness i hverdagen

Sænk farten

En af hovedårsagerne til at tage på i vægt skyldes overspisning og at spise distraheret, hvor man ikke lytter til kroppens sult- og mæthedssignaler. Ved at sætte tempoet ned og skrue op for sanserne, vil behhovet for store portioner blive mindre.

Fra vi begynder at spise, går der cirka 20 minutter før vores mave sender mæthedssignaler til vores hjerne. Ved mindful spisning er det derfor vigtigt at sænke farten og nyde måltidet, så hjernen kan nå at registrere at man er mæt - inden man har spist for meget. 

Læs også: Hold fokus på maden - og tab dig!

Sluk fjernsyn og mobil

Når du sætter dig til spisebordet skal du have nærvær omkring dit måltid. Det opnår man nemmest ved at fjerne ydre distraktioner, så sluk fjernsynet, mobilen og computeren og ret din fulde opmærksomhed på spisningen. Ikke noget med at indtage maden foran TV'et, men sæt dig i stedet godt til rette ved spisebordet og nyd maden. På den måde vil du opdage, hvornår du ikke er sulten længere - din fordøjelse vil takke dig. 

Hvorfor spiser jeg?

Der er også vigtigt at fokusere på, hvorfor du spiser. Er det fordi, du er sulten, stresset, ked af det eller træt? Mange tyr til mad, hvis de er stresset med en deadline på arbejde eller trøstespiser, hvis kæresten har slået op. Find i stedet en alternativ måde, der dulmer stressen, end at gå i kast med maden. Så næste gang du åbner køleskabet og rækker ud efter mad, er det vigtigt at stoppe op og overveje, om du reelt er sulten. 

Nedenfor er der en række råd til at komme i gang med at spise mindful

Læs også: Derfor skal du spise intuitivt

5 trin til mindful spisning

  • Når du spiser, skal du indstille et stopur på 20 minutter. Ved at spise langsomt bliver du opmærksom på, hvornår du er mæt. Dermed undgår du overspisning og opnår et et varigt vægttab. Fokuser din opmærksomhed på den mundfuld du er i gang med, i stedet for at skovle det hele ned i løbet af fem minutter. 
  • Prøv at spise med din "forkerte" hånd. Hvis du normalt spiser med venstre hånd, kan du putte gaflen i højre hånd, selvom det vil føles unaturligt. Til gengæld vil det bremse din fart, så du er mere opmærksom på maden. 
  • Spis i fem minutters stilhed og overvej arbejdet med at producere måltidet - lige fra solens stråler, til landmandens høst og din bearbejdning af fødevarerne. Ved at bruge alle sanserne, optimerer du nydelsen af hvert eneste bid, så du bliver sensorisk tilfredsstillet, inden du har spist for meget. 
  • Tag små bidder og tyg grundigt inden du tager næste mundfuld. 
  • Inden du åbner køleskabet, skal du spørge dig selv: Er jeg virkelig sulten? Det kan måske hjælpe at gå en tur eller drikke noget vand for at finde det rigtige svar.