Gå til hovedindhold

5 tips til at slippe sukkertrangen

Der er mange vaner og traditioner forbundet med sukker og søde sager, det er helt sikkert. Men selvom det er svært at ændre sine vaner er det ikke umuligt! Her får du 5 gode råd til at komme sukkertrangen til livs.

5 råd til at slippe sukkertrangen

1) Hold dig fra sukkeret: Hold dig fra hvidt, raffineret sukker samt slik og andre søde sager. Undgå også sodavand, saftevand og drikkeyoghurt og drik i stedet masser af vand.

2) Husk dine mellemmåltider: En sund formiddags- eller eftermiddagssnack er med til at holde blodsukkeret stabilt og derved mindske din sukkertrang. Spis f.eks. en håndfuld blandede nødder, lidt frugt eller udskårne gulerødder, sukkerærter og snackpebre.

Læs også: Pas på det skjulte sukker.

3) Gå en tur: Gå en tur eller tag en tur i fitnesscentret og træn. Det er med til at aflede din opmærksomhed, så du glemmer din sukkertrang. Motion får din hjerne til at udskille endorfiner, der får dig til at føle dig veltilpas. På samme måde som når du spiser sukker.

4) Lav din mad selv: Så ved du præcis, hvad der er i, og du undgår det sukker, som ofte gemmer sig i mange færdigretter. Du kan halvere sukkeret i dine madretter, hvis du i stedet tilsætter krydderier i form af kanel, vanilje eller muskat.

Læs også: Vi drikker for meget sukker. 

5) Spis protein og kulhydrater: Sørg for at spise mad med meget protein som f.eks. kylling, fisk og magre mælkeprodukter og udskift de lette kulhydrater med mere komplekse, som grøntsager, brune ris og fuldkornspasta. Det holder dig mæt længere, hjælper dig med at få styr på blodsukkeret, og dermed holder din sukkertrang i skak.