Gå til hovedindhold

5 veje til et sundere blodtryk

Hvis du er en af dem, der lider af for højt blodtryk så læs med her og få tips til hvordan du kan få et sundere blodtryk. Vidste du for eksempel at omega-3 fedtsyrer har en blodtrykssænkende effekt?

Sådan får du et sundere blodtryk 

 
1. Spis masser af rå frugt og grønt 
Variér din kost og sørg for at få så meget frisk frugt og grønt som overhovedet muligt hver dag. Drik smoothies med grønne bladgrøntsager (f.eks. spinat) til morgenmad hver dag og indtag store salater. Spis frisk frugt og grønt i alle regnbuens farver – alle disse farvestoffer, som giver farve til frugt og grønt, er nemlig plantestoffer, som alle har gavnlig effekt på krop og på blodtryk.
 
2. Udeluk koffein og cigaretter
Koffein fra kaffe, te og cola øger blodtrykket og gør samtidig hovedpulsåren, som pumper blodet fra hjertet og ud i resten af kroppen, mere stiv og rigid. Cigaretrygning øger ligeledes blodtrykket, fordi det indeholder så mange kemikalier, at din krop opfatter hver inhalering som en mindre kvælningsdød.
 
 
3. Motionér regelmæssigt og slap af
Stress er en af de store årsager til forhøjet blodtryk. De hormoner, vi udskiller, når vi er stressede, er et signal til kroppen om, at vi skal være opmærksomme og holde os parate til at løbe af sted fra truende farer. En af de bedste måder at få stresshormonerne ud af kroppen igen på er ved at få pulsen op og motionere og ved at meditere og slappe dybt af.
 
4. Tilskud af omega-3 og sunde olier
Omega-3-fedtsyrer har vist sig at have en blodfortyndende og blodtrykssænkende effekt. Tag et tilskud af rene fiskeolier eller hørfrø- og hampeolie. Brug gode olier på din mad, f.eks. olivenolie, som er rig på oliesyre (omega-9) og indeholder stoffer, som virker blodtrykssænkende. Brug avocado i din salat – avocado indeholder masser af sunde olier og E-vitamin til gavn for kredsløbet.
 
5. Spis urter
Hvidløg, salvie og ingefær har en blodtrykssænkende og kredsløbsstimulerende effekt. Spis hvidløg i din salat – lav f.eks. en dressing af presset hvidløg og olivenolie. Lav te med revet ingefær og salvie.