Gå til hovedindhold

5 x sunde nødder

5 x sunde nødder
Nødder er rigtig sunde for os og styrker bl.a. vores hjerne og muskler, men der er faktisk forskel på, hvordan de forskellige nødder gavner os. Vidste du f.eks. at valnødder styrker hukommelsen?

5 x sunde nødder

Vidste du, at...
... Hjerteforeningen anbefaler generelt, at vi indtager 20-30 g blandede nødder, frø og mandler dagligt. Nødder kan nemlig forebygge hjerte-kar-sygdomme og  sænke kolesteroltallet. Forskerne mener, at det kan være nøddernes indhold af plantesteroler, der er årsagen til den gode effekt. Plantesteroler reducerer mængden af kolesterol, som føres fra tarmen ud i blodbanen. Nødder styrker desuden vores hjerne, vores muskler og er med til at stabilisere blodsukkereret. (RG)
 
 
1. Valnødder styrker hukommelsen, fordi de indeholder store mængder af de fedtsyrer, som hjernen skal bruge for at fungere så optimalt som muligt. Valnødder har også et højt indhold af antioxidanter, som ifølge nogle forskere bekæmper den skade, hjernecellerne udsættes for af kroppens frie radikaler. 
 
2. Hasselnødder indeholder gode mængder af kostfibre, har et højt indhold af folat, B-vitaminet, som blandt andet styrker vores udholdenhed. Deres indhold af fedtstoffer virker regulerende på kolesteroltallet. Hasselnødder har også et højt indhold af det muskelafslappende mineral, magnesium. 
 
3. Paranødder er rige på selen, som vi kan have vanskeligt ved at få nok af via kosten, fordi jorden mange steder er udpint for selen. Træernes rødder stikker så dybt, at de kan optage selen fra dybere lag i jorden. Selen er en uhyre vigtig antioxidant, der beskytter vores celler mod skader fra de såkaldte frie radikaler. Selen er vigtigt, men  med måde. Spis et par stykker om dagen. 
 
4. Mandler, der jo egentlig ikke er en nød, men et frø fra mandeltræets stenfrugt er en rig kilde til E-vitamin, som er med til at holde huden ung. Mandler stabiliserer også blodsukkeret og har et fint indhold af fibre og magnesium. 
 
5. Cashewnødder er heller ikke nødder, men en stenfrugt fra Akajutræet. Cashew har et højt indhold af tryptofan, der medvirker til dannelsen af stoffet serotonin, som hjælper kommunikationen mellem nerveceller i hjernen. Når vi har et højt indhold af serotonin, får vi en følelse i kroppen af velvære og overskud. (RG)