Gå til hovedindhold

6 gode tips til at holde dig mæt i timevis

Kvinde åbner køleskab
Er du også en af dem der er lidt småsulten en halv time efter frokost? Så læs med her, hvor du får 6 gode råd til at holde dig mæt.

Sådan holder du dig mæt i timevis

Hvis du konstant er lidt småsulten, kan det skyldes at du ikke spise den helt rigtige mad. Det er nemlig vigtigt, at du spiser godt med proteiner, fibre og sunde fedtstoffer, når du skal være mæt i flere timer.

1.Spis mad med fibre og væske

Spis mad, der indeholder godt med fibre og væske. Det holder maven i gang. Her er grønne grøntsager fine eksempler på mad med både højt fiber- og væskeindhold.

Læs også: Bliv mæt med få kalorier

2.Spis proteiner og fedt

Spiser du hvidt brød med tomme kalorier eller en salat, der ikke er kød eller andet gods i, bliver du nok hurtigt sulten igen. Sørg derfor for at dine måltider indeholder godt med proteiner, fibre og fedt, som giver en god mæthedsfornemmelse.

3.Spis langsomt

Der kan gå op til 20 minutter, før hjernen registrerer, at du er mæt. Der er derfor stor risiko for, at du spiser mere, end du kan. Spis derfor langsomt og vent 20 minutter med at tage en portion mere.

Læs også: Sjip dig mæt. 

4.Spis dine mellemmåltider

Hvis du ikke spiser mellem hovedmåltiderne, kan du føle dig helt udsultet. Dit blodsukker falder, og du spiser måske mere ved det næste måltid. Spis derfor gerne hver tredje-fjerde time.

5.Undgå fristelser mellem måltider

Billeder af lækre retter i reklamer og lækkerier i vores køkkenskabe er med til at gøre os sultne, selvom vi egentlig ikke var det i forvejen. Så det gælder om at sørge for at undgå at se disse fristelser mellem måltiderne, så man ikke bliver sulten uden grund.

6.Prioriter en god nattesøvn 

Forskning har vist, at søvn og overvægt hænger sammen. Hvis vi ikke får den søvn, vi har brug for, bliver vi mere sultne og har lyst til usund mad i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt at få en ordentlig nattesøvn.

Kilde: Kk.no