Gå til hovedindhold

6 tips til din slankekur – der holder!

Du bliver bombarderet med smarte tips til din slankekur – nogle holder og andre gør ikke. Her får du 6 lette tips, der med garanti holder!

Du bliver bombarderet med smarte tips til din slankekur – nogen holder og andre gør ikke. Her får du 6 lette tips, der med garanti holder!

Skriv dagbog
At føre dagbog kan virke uoverskueligt eller måske endda ligegyldigt. Men sandheden er, at hvis du virkelig tager det seriøst, og skriver ned hvad, hvor meget og hvornår du spiser i løbet af en dag, og ligeså i forhold til motion – bare for en periode – vil du opleve, at indholdet kan gå hen og blive din personlige slankebibel. Du vil nemlig lynhurtigt kunne se et mønster i dine vaner og hvor lige præcis dine faldgruber ligger. For du ved jo godt, hvad der skal til for at tabe dig.

Spis det sunde fedt
Fedt skal der til, uanset om du skal tabe dig eller ej. Din krop har brug for fedt til fx at optage vitaminer. Du kan let få fedt på den sunde måde – her fire nemme eksempler:
• Skift dit stegefedt ud med olivenolie eller raspolie. Ved høj varme fungerer delige så godt som smør og margarine.
• Gør dine salater og grøntsager meget appetitlige med en hjemmelavet og velsmagende olieeddikedressing.
• Spis nødder, mandler eller kerner, når lækkersulten melder sig.
• Drop smør på dit brød.

Læs også: Holder din slankekur kun i 5 dage?
 
Giv din mave opmærksomhed
Lyt til din sultfornemmelse og undgå at overspise. Prøv denne øvelse:
Ret opmærksomheden mod din mave, slap af i mavemusklerne, træk vejret med maven og spørg dig selv: Hvor sulten er jeg egentlig lige nu? Spis når du er sulten, stop når du er mæt og vent med at spise, til du er blevet sulten igen. Så enkelt er det faktisk – hvis du lærer at lytte til din mave, vil det både kunne ses og mærkes.

Sæt smag på din hverdag
Spar på de traditionelle smagsforstærkere som salt, sukker og fedt ved at bruge flere krydderier og urter, når du laver mad. Sunde alternativer er:
• Hvidløg
• Chili
• Cayennepeber
• Frisk ingefær
• Alger og tang
• Friske urter som oregano, basilikum, timian og koriander

Læs også: Slankekur - Find DIND vej til et lettere liv

Drik te af et vinglas
Det lyder måske lidt sjovt – men rent faktisk kan det gøre en stor forskel, at nyde noget andet end vin i et vingals. Hvis du er vant til at nyde et par glas vin flere gange om ugen, så prøv i stedet at købe en rigtig lækker te og nyd den af et vinglas, hvis du føler, at det kan gøre en lille forskel for dig. Te er fri for kalorier og indeholder mange sunde stoffer, hvorimod alkoholen i vin hæmmer din fedtforbrænding og giver ekstra kalorier. Alene ved at droppe den regelmæssige vin, kan du tabe 3-4 kg på et år.

Er du kaffedrikker, så husk skummetmælk i stedet for let- eller sødmælk, så kan du meget let spare 100 kalorier om dagen.

Gør plads til sovs
Sovsen er en del af mange retter, og den binder tit måltidet sammen, så din smagsoplevelse bliver større.
Under et vægttab behøver du ikke at undvære smagen af fløde i en sovs. Fyld en isterningepose/isterningebakke op med kaffefløde og frys det ned. En enkelt fløde-isterning giver stor smag i sovsen set i forhold til, hvor få kalorier det handler om.

(Kilde: detsundeliv.dk)

Læs også: Sæt turbo på dit vægttab

Læs mere om