Gå til hovedindhold

6 tips til at undgå oppustet mave

Et stort fiberindtag kan give irriteret og oppustet mave. Her får du tips til en velfungerende mave.

Et stort fiberindtag kan give irriteret og oppustet mave. Her får du tips til en velfungerende mave.

At fibre er godt for din mave, det ved vi. Men det er individuelt, hvordan maven og tarmene håndterer og fordøjer et stort fiberindtag. Hvis man ikke er vant til at spise mange fibre, kan tarmene have svært at fordøje fibrene og vænne sig til den nye kostsammensætning.

De mange fibre kan gøre, at man føler sig oppustet med meget luft i maven. Det er vigtigt for din tarmflora, at du balancerer dit indtag af både opløselige og uopløselige fibre, for at undgå ubehag.

Opløselige fibre findes i bl.a. frisk og tørret frugt, grøntsager, havre, byg, rugbrød og bønner.
Uopløselige fibre findes i bl.a. hvedeklid, grahamsmel, hvedeprodukter og upolerede ris.

Læs også: 7 tips til en flad mave 

Styrk din tarmflora

For at du kan føle dig godt tilpas og undgå en oppustet mave, er det en god idé at gå efter især yoghurtprodukter som fx A38.

A38 indeholder de gode probiotiske bakterier. De mest almindelige mælkesyrebakterier er lactobacillus- og bifidobakterier, der går under navnet probiotika. Du kan også købe det som kosttilskud på apoteket eller i helsekostforretninger.

Du kan finde kosttilskud med probiotika her >>

Det er vigtigt, at du i forbindelse med kosttilskuddet, spiser mange af de opløselige fibre, da de giver næring til de gode bakteriers arbejde med tarmfloraen.

Sådan undgår du oppustet mave

Gode vaner: Spis regelmæssigt og mange mindre måltider hver dag. Gerne tre hovedmåltider og to mellemmåltider. Og gå altid på toilettet når du har brug for det.

Spis varieret: Både for mange fibre og for lidt fibre, kan give problemer med luft i maven. Spis varieret og balanceret; både opløselige og uopløselige fibre. Det anbefales at man spiser ca. 30 g fiber pr. dag.

Motion: Forsøg at være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Bevægelser hjælper og stimulerer tarmens arbejde.

Sukker: Pas på med for mange sukkerfri produkter, der kan være svære at fordøje. Maks 2-3 portioner af kunstigt sødede fødevarer eller drikkevarer om dagen.

Vand: Drik vand gennem hele dagen, gerne imellem måltiderne. Undgå kulsyre drikke.

Stress: Undgå for meget stress i din hverdag. Forsøg også at spise langsommere og tyg maden grundigt; et måltid skal gerne tage 20-30 minutter.

Læs også: Stress kan ses på vægten

Artiklen indeholder affilliate links