Gå til hovedindhold

8 myter om salt og sukker

Sukker på bord. Myter om salt og sukker
For meget salt og sukker er mindst lige så usundt som fedt og kan udgøre en alvorlig trussel mod din sundhed. Find ud af, hvad der er sandt og falskt, så du kan styre uden om de værste salt- og sukkerfælder.

8 myter om salt & sukker

 

1. Salt er kun usundt, hvis jeg lider af forhøjet blodtryk.

FALSKT. Nyere forskning viser faktisk, at for meget salt slider på kroppen og kan være direkte sundhedsskadeligt – selv for raske personer. Salt indeholder nemlig natrium, som får blodtrykket til at stige og dermed øger risikoen for bl.a. åreforsnævring, blodprop i hjertet, hjerneblødning og kræft.

 

2. Kroppen kan ikke undvære salt.

SANDT. Det er rigtigt, at salt i små mængder er livsnødvendigt for kroppen, da det er med til at regulere væskebalancen og sikre, at nerverne kan sende signaler rundt i kroppen, så hjernen og musklerne kan fungere optimalt. Kroppen har dog ikke brug for mere end to gram salt dagligt, og salt i for store mængder er direkte skadeligt. Hvis du spiser som en almindelig gennemsnitsdansker, får du ca. 10 g salt dagligt – også selv om du ikke salter din mad mere end højst nødvendigt.

Læs også: 3 myter om vægttab

3. Jeg kan skære ned på saltet ved at drysse mindre på min mad.

SANDT OG FALSKT. Ca. 70-80 procent af det salt, som du får, kommer fra mad, der allerede er lavet, som f.eks. morgenmadsprodukter, brød, kød, pålæg og ost. Men også bl.a. fastfood, færdige supper og dressinger samt kager og kiks indeholder meget salt. Faktisk kommer kun omkring 15 pct. af dit daglige saltindtag fra salt, som du selv drysser over maden.

 

4. Groft salt og havsalt er sundest.

FALSKT. Salt er salt, og salt er ikke sundere, fordi det er groft eller stammer fra havet. Det er ikke som med brød, hvor det grove er det sundeste, og selv om havsalt indeholder mindre natrium (det skadelige mineral i salt) end almindeligt køkkensalt, er det så lidt, at det ikke har nogen betydning for din sundhed.

 

5. For meget sukker kan give sukkersyge.

SANDT. Sukker eller sukkerholdig kost giver et forhøjet niveau af sukker i blodet. Dette får kroppen til at producere mere insulin, og stigende niveauer af insulin og glukose (sukker) i blodet kan give type 2-diabetes (sukkersyge), som desuden øger risikoen for flere kræftformer, herunder tyk- og endetarmskræft. Desuden kan for stort forbrug af sukker føre til overvægt, ligesom undersøgelser viser, at sukker også øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og blodprop i hjertet.

Læs også: Fem myter om overvægt

6. Sukker feder ikke så meget  som fedt.

FALSKT. Det er en skrøne. Hvert gram sukker bidrager med ca. 4 kcal, som feder, hvis du ikke brænder dem af. Sukker brændes af før fedt, så spiser du meget sukker, vil kroppen bruge det som brændstof frem for fedtet, der så i stedet sætter sig som fedt omkring maven. Desuden får sukker dit blodsukker og insulinniveau til at stige kraftigt, for herefter at falde drastisk, og dette kraftige fald i insulinniveauet får dig til at føle sult og øger derfor risikoen for overspisning.

 

7. Flydende sukker feder mindre end sukker i fast form.

FALSKT. Sukker i flydende form, f.eks. sodavand og saftevand, feder faktisk mere. Det skyldes, at kalorier i flydende form mætter dårligere pr. kalorie, og drikker du meget af de søde drikke, øger det risikoen for at tage på i vægt. Sodavand, saft og andre søde drikke, f.eks. cider og iste, indeholder næsten lige meget sukker, og i ½ liter er der 50 g, eller hvad der svarer til 24 stykker sukker.

 

8. Hvis jeg spiser sukker hver dag, kan jeg ende med at blive afhængig.

 

SANDT. Sukker er et nydelsesmiddel, der stimulerer hjernens lykkehormoner, og man kan sagtens blive høj og afhængig af for meget sukker. Desuden er sukker lige så vanedannende som f.eks. heroin og nikotin, og forsøg med rotter har faktisk vist, at de hurtigere blev afhængige af sukker end af kokain.

Kilder: Hjerteforeningen, kræftens bekæmpelse, Sunhedsstyrrelsen, Fødevarestyrelsen. 

Læs mere om