Gå til hovedindhold

8 nemme vaner til en lettere krop

At skifte til sundere vaner behøver ikke være indviklet. Her er noget, du kan gøre i dag, hvis du vil have en slankere figur.

Har du nogle overflødige kilo, du gerne vil af med inden sommeren – eller vil du bare have mere energi, føle dig sundere og have en stærkere krop? Uanset hvad grunden er, er det meget lettere, hvis du har indført nogle sunde vaner. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

Her er 8 nemme måder at leve sundere på:

1. Spis mere protein

Mennesker, som får mere end 40 % af deres kalorier fra protein, taber sig betydeligt hurtigere end de, der bare spiser 15% protein, selv om de får lige så mange kalorier, viser et studie fra Skidmore College. En let måde hurtigere at tabe sig på kan derfor være at øge proteinindtaget. Foruden kød, fisk og kylling indeholder æg, kvark, bønner og parmesanost også meget protein.

2. Planlæg en ugemenu

Tidsnød og manglende inspiration kan sabotere de bedste intentioner. Planlæg ugens sunde middagsretter en gang om ugen, og sørg for at få købt det, du har brug for. Ud over at du spiser sundere, sparer du tid og også ofte penge. 

3. Få mere motion i hverdagen

‘Mange bække små’ gælder absolut også, når det drejer sig om motion. Tænk over, hvor du kan snige lidt motion ind i hverdagen. Måske kan du cykle til jobbet, gå på rulletrappen, gå en aftentur, stå op, når du taler i telefon eller lave lidt gymnastik ved skrivebordet. Brug gerne en skridttæller, og prøv at komme op på mindst 10.000 skridt om dagen.

4. Gå stavgang

Er du allerede god til at gå lange ture? Tag et par stave med på turen, så øger du kalorieforbrændingen med yderligere 20 procent!

5. Drik grøn te

Drikker du grøn te, øger du din forbrænding med 4 % ifølge et schweizisk studie. At drikke en kop te lige efter frokost kan også mindske trangen til noget sødt efter maden.

6. Lav madpakker

Bliver du altid sulten et par timer inden frokost, eller får du trang til noget sødt hen på eftermiddagen? Nedsæt risikoen for at spise noget usundt, som bare lige er inden for rækkevidde, ved altid at have et sundt, mættende mellemmåltid parat. 

7. Afsæt tid til slik

Et forsæt om aldrig at måtte spise noget usundt er dømt til at mislykkes. Giv dig selv lov til at spise salte snacks eller sødt bagværk nogle gange om ugen – i begrænsede mængder. F.eks. under du måske dig selv et par bidder mørk chokolade tirsdag aften, en god dessert til fredagshyggen og en lille bolle til søndagskaffen. Så bliver det lettere at være standhaftig ved andre lejligheder, fordi du kan sige til dig selv ‘nej, jeg skal ikke have en bid tærte nu, men i morgen har jeg en god chokolademousse at glæde mig til’. (Eller også tager du en bid tærte, men dropper desserten næste dag).

8. Lyt til musik, når du træner

Studier viser, at du træner mere effektivt og forbrænder mere fedt, hvis du samtidig lytter til musik, du kan lide. Så sørg for lave en god spilleliste med skøn musik til din træning allerede i dag.