Gå til hovedindhold

8 ting dårlig søvn gør ved dig

Sover du godt? Hvis ikke, så er det en rigtig god idé at prøve at finde ud af, hvordan du kan komme til det. For der sker alt for mange negative ting i kroppen, hvis du ikke får sovet nok og godt.

Sover du godt? Hvis ikke, så er det en rigtig god idé at prøve at finde ud af, hvordan du kan komme til det. For der sker alt for mange negative ting i kroppen, hvis du ikke får sovet nok og godt.

I løbet af dagen øges signalstoffet adenosin i hjernen. Det skaber et søvnpres, så vi bliver mere og mere trætte. Under søvnen – specielt den dybe søvn falder adenosin niveauet igen. Adenosin er årsagen til, at alle har brug for at sove hver nat.

Søvnen reguleres også af kroppens egen døgnrytme. Denne styres af kroppens melatonin-produktion, som begynder, så snart det bliver mørkt. Man kan kalde melatonin for det naturlige sovemedicin.

Lysreceptorer på øjets nethinde giver besked til hypothalamus – stedet i hjernen, som styrer produktionen af melatonin. Mørke øger produktionen, hvorimod lys gør det modsatte.

Hvis vi derfor går senere i seng, end vi plejer, vil adenosin-niveauet være højere end vanligt, og vi vil have brug for længere tids søvn for at få minimeret adenosin-niveauet igen. Og går man sent i seng – har man jo også tilsvarende kortere tid til at indhente nattesøvnen inden lyset  vækker os om morgenen.

Læs også: Sov nøgen – og forbrænd kalorier!

Det gør dårlig søvn

1. Øger kroppens adenosin-niveau, hvilket øger søvnpresset og igen vores trang til at sove.

2. Øger kroppens stresshormon, kortisol. Et øget kortisolniveau kan påvirke vores mæthedsfornemmelse/sultregulering i uheldig retning, så vores appetit øges, vi spiser mere, og dermed tager vi på i vægt. Det sker, fordi kortisol nedsætter niveauet af leptin, det hormon, som er ansvarlig for mæthedsfornemmelsen. Tilsvarende øges niveauet af grhelin, det hormon, som gør os mere sultne.

3. Øger blodtrykket, hvilket på sigt kan øge risikoen for åreforkalkning.

4. Nedsætter vores immunforsvar over for infektioner med op imod 30-50 pct.

5. Forårsager nedsat produktion af væksthormon, hvilket betyder, at kroppens celler ikke restituerer/genopbygges efter brug.

6. Forårsager koncentrations- og hukommelsesforstyrrelser, hvilket kan føre til arbejdsulykker, trafikulykker m.m.

7. P åvirker humøret i negativ retning. Nogle udvikler decideret depression pga. søvnmangel.

8. V ores præstationsevne forringes markant. Specielt hvis nattesøvnen er ringe flere dage i træk.

Læs også: Salat og æble at sove på

Få SØNDAG direkte i din postkasse – hver uge! Køb SØNDAG her >>
 

Læs mere om