Gå til hovedindhold

9 smarte genveje, som kan øge din forbrænding

9 smarte genveje, som kan øge din forbrænding
Der findes ingen mirakelkure, men på sigt har små forandringer større virkning på din forbrænding, end du tror...

En aktiv forbrænding er en afgørende faktor for smidig vægtkontrol, skriver det svenske sundhedssite MåBra. En masse faktorer påvirker din forbrænding. Nogle arver en hurtigkørende metabolisme, hvor både bacon og muffins passerer kroppen i overhalingsbanen, mens andre må kæmpe hårdt for, at kalorierne ikke skal blive til fedt.

Arv er med andre ord en stærkt bidragende faktor, men også køn og alder spiller en afgørende rolle. Dine gener, om du er kvinde eller mand og dit fødselsår er selvfølgelig statiske og umulige at påvirke. Men der findes en række små kneb, som kan øge din forbrænding.

Læs flere tips til at booste din forbrænding her

9 ting, der øger forbrændingen

1. Opbyg dine muskler
Din krop omsætter madens kalorier til energi døgnet rundt og også under hvile. Mennesker, som har kraftige muskler, har automatisk en højere forbrænding, fordi muskler kræver mere energi end kropsfedt. 1 kilo kropsfedt forbrænder 4 kcal pr. døgn. For musklernes vedkommende er det ca. 12 kalorier.

2. Styrk konditionen
Aktiviteter, der gør dig forpustet så som aerobic, løb eller spinning booster også kroppens fedtforbrænding især lige efter træning.

3. Får du nok vand?
Kroppen behøver væske, for at forbrændingen skal fungere optimalt. Der skal kun en lille ubalance til, for at forbrændingen sænkes. Mennesker, der drak otte glas vand om dagen, forbrændte flere kalorier end de, som kun drak fire, noterede forskere sig i et amerikansk studie.

4. Hold dampen oppe med mellemmåltider
Når der går for lang tid mellem måltiderne, sænkes forbrændingen. Ved at spise frugt eller andre små mellemmåltider, holder du både energien og forbrændingen i gang.

5. Brug stærke krydderier
Der findes aktive stoffer i stærke krydderier, som får forbrændingen til at foregå i et højere gear. F.eks. i stærk chili, fordi chilis indhold af capsaicin både dæmper appetitten og sætter gang i forbrændingen. Et måltid krydret med chili kan ifølge et studie øge kroppens fedtforbrænding i op til tre timer, efter at måltidet er slut.

6. Spis kanel
Det er ikke kun chili, som er fedtforbrændingens gode ven. På krydderihylden findes der mange ingredienser, der er værd at lægge mærke til. Kanel holder blodsukkeret i balance og mindsker insulinproduktionen. Det leder så igen til, at fedtcellerne optager mindre fedt.

7. Pep det hele op med protein
Proteinrig mad kræver mere af kroppens energi, end fed eller kulhydratholdig mad gør. Det tager ganske enkelt længere tid at fordøje maden, hvilket påvirker både energiforbrug og mæthedsfølelse i positiv retning. Gode proteinkilder er kød, fisk, kylling, tofu, nødder, bønner, æg og mejeriprodukter.

8. Drop ikke kaffen
Kaffe øger kropsvarmen, nedsætter appetitten og øger den kortsigtede fedtforbrænding. Koffein gør hele kroppen mere aktiv og frigør desuden velvære-signalstoffet dopamin, som gør os glade og mindsker sukkertrangen.

9. Grøn te er skønt
Grøn te øger forbrændingen med op til 4 procent ifølge schweiziske forskere. Studier har også vist, at mennesker, der drikker grøn te forbrænder 17 procent flere kalorier, når de træner. Tre kopper om dagen giver det bedste resultat.