Gå til hovedindhold

9 supersunde råvarer du bør spise – hver uge

Er tiden kommet til at skifte madvanerne ud i det nye år? Vi har lavet en liste over råvarer, du bør spise hver uge for at blive sundere i 2019.

Vil du være mere sund og frisk? Så findes der råvarer, som er fyldte med vitaminer og mineraler, og som hjælper dig rask, oplyser Sveriges største helse- og sundhedsmagasin MåBra. 

1. Hvidkål
Spis den rå i en salat eller tilbered den forsigtigt. Så er hvidkål en rigtig supergrønsag. God for maven og siges at kunne hindre betændelsestilstande i kroppen. Den holder dig mæt længe, så den nedsætter risikoen for småspiseri.

2. Durrafrø
Den bedste erstatning for f.eks. ris, men den kan også bruges som mel i bagning. Durra er et af verdens sundeste bælgfrugter, fri for gluten og fyldt med  vitaminer, mineraler og antioxidanter.

3. Gurkemeje
Krydderiet over alle krydderier, når det drejer sig om sundhed. Gurkemeje er utrolig antiinflammatorisk. Kom en spiseskefuld i din karryret eller lav en gurkemejeshot.

4. Tyttebær
Vores helt egne superbær, som siges at være mere sunde end acaibær og fyldt med vitaminer. Forskning har vist, at de beskytter mod vægtforøgelse.

5. Chiafrø
Frøet, som synes aldrig at dale i popularitet– af gode grunde. Chiafrø indeholder fem gange mere kalcium end mælk, otte gange mere omega 3 end laks og 7 gange mere C-vitamin end appelsin.

6. Bønner
Billige, sunde og velsmagende. Bønner er rige på fibre, som forlænger mæthedsfølelsen. De er desuden rige på jern og gode for tarmfloraen. En superråvare, fordi kogte bønner er gode, som de er eller i en salat, moset som dip eller som ingrediens i vegetariske bøffer.

7. Spinat
Det lille grønne blad er fyldt med jern, mineraler og vitaminer. Spinat indeholder også en lille smule folsyre, som er vigtig for dannelsen af nye blodlegemer. Smager godt både rå og tillavet.

8. Avokado
Perfekt til at erstatte smørret på sandwichen med. Fyldt med sunde fedtstoffer og fibre. Og rigtigt lækkert til det meste. Kom den i din smoothie, lav en kold suppe, eller skær den i skiver og brug den i din sandwich,

9. Kanel
Dette superkrydderi er fyldt med antioxidanter. Det siges endog at hjælpe til med til at holde hjertet og blodkarrene raske og sunde, øge insulinfølsomheden og mindske blodfedtet. Men det er vigtigt, at du bruger ceylonkanel, hvis du vil bruge det hver dag, da almindelig kanel indeholder kumarin, som er giftigt for leveren, og derfor ikke bør spises i store mængder.

Kilde: Bogen Food Pharmacy.